Het Taiwanese EVA Air is van plan om volgend jaar afstand te doen van de A330-200 vloot. De maatschappij vliegt met acht van deze toestellen. Daarvoor wil de maatschappij meer A330-300s afnemen, afkomstig van verhuurders zoals BOC Aviation en Intrepid Aviation. Ook verlaten twee MD-90 toestellen de vloot volgend jaar en worden zes A321s in gebruik genomen. Dit is een van de plannen die de maatschappij bekend maakt in een rapport van CAPA deze week.
Nieuwe routes
EVA Air is verder van plan een nieuwe route te openen naar Chicago en Istanbul in 2016. Ook wordt al nagedacht over nieuwe bestemmingen voor na volgend jaar. Onder andere Barcelona, Boston, Milaan en Washington D.C. worden overwogen. De maatschappij toont een grote groei in de long-haul markt sinds het in juni dit jaar een nieuwe route opende naar Houston.
De 787-10s waarmee EVA Air gaat vliegen kunnen de groei bevorderen in Europese bestemmingen, maar er is een risico voor overcapaciteit op routes van Europa naar Taiwan, volgens het rapport. Zo heeft Turkish Airlines een route geopend en vliegt Emirates volgend jaar met de A380 naar Taiwan.
Boeing 777
EVA Air gaat ook door met de uitbreiding in haar 777-300ER vloot. In 2017 zijn er 34 van deze vliegtuigen. De 777’s worden vooral in gezet naar Noord-Amerika, dat voor EVA Air een stabiele markt is. Mogelijk worden meer B777’s aangeschaft voordat de 777x en A350-1000 in de vloot worden genomen.