Op 8 maart 2015 was er minder dan de vereiste tussenruimte tussen een landende en een vertrekkende Ryanair B737 op Dublin Airport.
Vlucht FR8036 vanuit Keulen had in nachtcondities de landing ingezet op Dublin Airport. Aan boord van de B737-800, on final approach, waren 135 passagiers en 6 crew. Ondertussen was Ryanair vlucht FR-342 aan het taxiën naar de startbaan om de vlucht naar London Luton uit te voeren met 179 passagiers en 6 crew. Het toestel zou van dezelfde baan (28) vertrekken als waar de inkomende Ryanair ging landen.
De toren had de intentie het vertrekkende toestel (EI-EFF) te laten gaan voordat de inkomende (EI-DHA) er was. Tijdens het taxiën vroeg de toren of de crew was te vertrekken als ze bij de hold short line aankwamen. Een affirmative volgde. Daarop vroeg de toren om een “good taxi speed if possible”. Het toestel kreeg de instructie te wachten bij de hold short line en liet weten dat het inkomende verkeer op 6 mile zat.
EFF kwam aan bij taxiweg E1, DHA zat inmiddels op 3,5 mile. De toren vroeg aan EFF of ze gereed waren voor een onmiddellijke rolling departure. De crew reageerde dat ze nog geen cabin clear hadden ontvangen en gaf een negative. De toren verstond echter een affirmative, deed de stop-lampen uit en gaf toestemming op te lijnen voor een vertrek van baan 28.
Tegelijkertijd kreeg de cockpit crew vanuit de cabine het sein cabin clear door en bevestigden hun clearence aan de toren op om te lijnen. Na het voltooien van de bocht op de taxiway verlaagde EI-EFF de taxisnelheid naar 5 knopen. Dit verwachtte de luchtverkeersleiding niet en paste het plan aan. EI-EFF moest toch wachten tot het landende toestel binnen was en gaf de opdracht to hold short. Uit onderzoek blijkt dat deze instructie over de radio geblokkeerd werd. De oorzaak is onbekend. EI-EFF gaf niet terug to hold short en de toren deed de stop-lichten niet aan.
Nadat de crew de hold short lijn passeerden vroegen ze nogmaals of ze toestemming hadden op te stijgen. Die kregen met daaraan toegevoegd het woord “immediate”. Het inkomende toestel werd verteld een late clearance om te landen te verwachten.
Het Air Traffic Control’s Runway Incursion Monitoring and Conflict Alerting System (RIMCAS) sloeg aan en gaf een waarschuwing aan de verkeersleiding. EI-EFF was in de lucht voordat EI-DHA landde. De afstand tussen de toestellen was op het minimale punt 807 meter. Het vertrekkende toestel ging 138 knopen toen het bij taxiway E5 was terwijl het inkomende toestel een snelheid had van 147 knopen bij punt E3.
In het verslag van de Ierse onderzoeksraad staat:
“Good communications are essential to the safe and orderly flow of air traffic. With traffic levels building up at that particular time of the evening, increased coordination was necessary between the Air Movements Controller and the Approach Controller in order to identify gaps for departing traffic.”
“In order to plan efficient and safe sequencing of arrivals and departures on a single runway operation, ATC need to be able to anticipate the ‘readiness state’ of aircraft taxiing for departure. However, ATC should be aware that it may be difficult for flight crews to know early in the taxi ‘if they will be ready on reaching’; as often the flight crew will not have received confirmation (intercom or chime) of the cabin being secured.”
Volgens de onderzoeksraad was het veilig geweest het vertrekkende toestel te laten wachten, al voor de verwarring ontstond.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

