Surinam Airways heeft de nieuwe tweedehands A340-300 voor het eerst ingezet op een lijnvlucht.
De A340-300 ging zaterdag onderweg van Schiphol naar Paramaribo voor vlucht PY993. Rond half vier vertrok de viermotorige Airbus van de gate en steeg vijf minuten later op van de Kaagbaan.
SLM vloog eerder ook met een A340 naar Amsterdam heen en weer. De lease van dit toestel liep af in de tweede helft van 2015 af. De maatschappij heeft een vijf jaar jongere A340 rechtstreeks bij Airbus geleast. Dit vliegtuig stond bij Airbus in Frankrijk waar de fysieke screening van het vliegtuig en de bijbehorende documenten en programma’s plaatsvond. Op flightradar24 is te zien dat de A340-300 met registratie PZ-TCR op woensdag van Lourdes/Tarbes naar Amsterdam werd gevlogen. Onderweg werd een stop gemaakt op Brussel, wegens vibraties in een motor, aldus flightlevel.be.
Surinam Airways heeft op 30 november de laatste vlucht met de oude PZ-TCP voltooid. De lease van dit toestel liep in oktober al af en het toestel gaat definitief terug naar leasemaatschappij ILFC. Sinds 2009 vliegt SLM met deze A340-300 naar Amsterdam. SLM voert nu het laatste onderhoud uit. Daarmee wordt het toestel klaargemaakt voor teruggave en terugvlucht naar Arizona.
Sinds woensdag 2 december wordt een A330-200 ingezet op de route Amsterdam-Paramaribo tot de nieuwe A340 er is. Hi-fly is eigenaar van de A330 en voert ook de vluchten uit. Surinam krijgt geen uitgebreide ETOPS-vergunning en mag zodoende niet met een twinjet over de Atlantische oceaan vliegen. Een viermotorig vliegtuig is dus noodzakelijk voor de maatschappij.
Een ETOPS certificering is het aantal minuten dat een tweemotorig toestel verwijderd mag zijn van de dichtstbijzijnde luchthaven in het geval dat er een motor uitvalt. De toestellen (en maatschappijen die ermee vliegen) moeten aan strenge eisen voldoen. Als één van vier motoren van de A340 uitvalt is er minder aan de hand dan als één van de twee motoren van bijvoorbeeld een A330 uitvalt.
Het via Airbus te leasen toestel is MSN 242 uit 1998 die sinds april 2015 bij Airbus in Toulouse beschikbaar is na een carrière bij China Southwest Airlines en Air China. Het toestel is uitgerust met CFM56-5C4 motoren en biedt plaats aan 271 passagiers. Daarvan kunnen er acht mee in First Class en 28 in Business Class. In Economy is plek voor 219 passagiers.