De Solar Impulse 2 vervolgt zijn wereldreis op 20 april. Dan vertrekt het vliegtuig vanaf Hawaï. Eerst worden er op de grond tests uitgevoerd vanaf 20 februari en daarna zal er in maart voor het eerst een oefenvlucht worden gemaakt.
Het toestel heeft verbeteringen ondergaan. Zo zijn de batterijen vervangen en zijn de nieuwe accu’s voorzien van betere isolatie. Tijdens de vlucht over de Stille Oceaan vorig jaar raakten de batterijen oververhit. Na deze non-stop vlucht van 8.200 kilometer moest er een tussenlanding worden gemaakt op Hawaï voor herstelwerkzaamheden. Piloot André Borschberg zei tegen Zwitserse media dat er meer improvisatie nodig is om het vervolg van de tocht te kunnen volbrengen.
Het vliegtuig kan pas vanaf 20 april vertrekken omdat de dagen dan lang genoeg zijn om genoegd zon te vangen en stroom op te slaan. De batterijen worden opgeladen zodat ook ‘s nachts doorgevlogen kan worden. Ook wordt overdag op grotere hoogte gevolgen, zodat ‘s nachts een daling kan worden gemaakt waardoor de motoren minder hard hoeven te draaien. Aan boord zijn 17.000 zonnecellen.
De Solar Impulse 2 is halverwege een wereldreis van 35.000 kilometer. 9 maart vertrok het toestel vanuit Abu Dhabi om na 18.000 kilometer op Hawaï te landen. De eindbestemming wordt New York.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!