fbpx
AirlinesIncidentenNieuwsOnderwerpen

Crash Tatarstan Air door gebrekkige training piloten

De crash met de B737-500 van Tatarstan Air in 2013 is onder andere te wijten aan gebrekkige training van de piloten. Dit concludeert de Russische onderzoeksraad MAK in het definitieve onderzoeksrapport.

Het ongeluk vond op 17 november 2013 plaats in het Russische Kazan. De Boeing crashte na een serie mislukte go-arounds en boorde zich met hoge snelheid in de grond naast de baan. Bij de crash kwamen alle vijftig inzittenden om. De onderzoeksraad concludeert nu onder andere dat de piloten onvoldoende training hadden en dat het vliegend personeel aan boord wel bevorderd was naar de 737, maar daar niet voor getraind was. Ze misten onder andere voldoende kennis van de Engelse taal. Ook concludeert MAK dat de crew niet doorhad dat de autopilot uitgeschakeld werd.

Na de crash werd een technische oorzaak al snel uitgesloten. In een voorlopig rapport deed MAK wel diverse aanbevelingen. Zo moest onder andere een aantal systemen in de 737’s worden aangepast. Doordat Boeing dat niet deed, wilde MAK afgelopen november de licenties van het type schorsen. Dat weigerde de luchtvaartautoriteit Rosaviatsia echter.

Video van de crash

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button