De crash met de B737-500 van Tatarstan Air in 2013 is onder andere te wijten aan gebrekkige training van de piloten. Dit concludeert de Russische onderzoeksraad MAK in het definitieve onderzoeksrapport.
Het ongeluk vond op 17 november 2013 plaats in het Russische Kazan. De Boeing crashte na een serie mislukte go-arounds en boorde zich met hoge snelheid in de grond naast de baan. Bij de crash kwamen alle vijftig inzittenden om. De onderzoeksraad concludeert nu onder andere dat de piloten onvoldoende training hadden en dat het vliegend personeel aan boord wel bevorderd was naar de 737, maar daar niet voor getraind was. Ze misten onder andere voldoende kennis van de Engelse taal. Ook concludeert MAK dat de crew niet doorhad dat de autopilot uitgeschakeld werd.
Na de crash werd een technische oorzaak al snel uitgesloten. In een voorlopig rapport deed MAK wel diverse aanbevelingen. Zo moest onder andere een aantal systemen in de 737’s worden aangepast. Doordat Boeing dat niet deed, wilde MAK afgelopen november de licenties van het type schorsen. Dat weigerde de luchtvaartautoriteit Rosaviatsia echter.
Video van de crash