Het vluchtpad van MH132 verraste op eerste kerstdag de eigen piloten die contact opnamen met de luchtverkeersleiding waarom ze in die richting vlogen. Dit meldde Up in the Sky eerder al.
Malaysia Airlines heeft nu het voorval uitgezocht en een verklaring gegeven. De flightcrew had op 24 december het correcte plan gekregen van Malaysia Airlines’ Operations Dispatch Centre. Daarin stond een initieel noordelijke koers vermeld vanaf Auckland. Het vluchtplan dat de luchtverkeersleiding van Auckland had ontvangen was echter een oudere versie.
Op 25 december om 02:23 uur vertrok MH132 voor de vlucht van Auckland naar Kuala Lumpur. Na acht minuten neemt de cockpit contact op met de Nieuw Zeelandse luchtverkeersleiding (Airways) waarom zij zo ver richting het zuiden vlogen en waarom er van het vluchtplan werd afgeweken.
Airways informeerde de piloten dat dit het vluchtplan was zoals de maatschappij het heeft ingediend bij Airways. Het toestel vervolgde de route en boog later af richting een directer pad naar KUL. Een Nieuw Zeelandse luchtvaartexpert zegt in de New Zeeland Herald dat de route over Australië niet ongebruikelijk is. Het wordt vaak gebruikt om slecht weer op het directe pad te ontwijken. Die dag was daar echter geen reden toe. Dat is waarschijnlijk de reden dat het vluchtplan gewijzigd is.
Malaysia benadrukt dat er geen enkel gevaar was en dat er ook voldoende brandstof aan boord was voor de wat langere route die ATC had ontvangen. “Safety is of the utmost priority for Malaysia Airlines and it adheres very strictly to all safety procedures and processes.”