De Italiaanse regering wil wat meer op stand reizen en wisselt de A319 in voor een A340-500. Dit toestel komt van mede-Alitalia eigenaar Etihad.
Nu nog reist de regering met een AJC319. Prima natuurlijk voor Europese reizen, maar veel verder komt het toestel niet zonder stops te maken. Daarom heeft de regering besloten een A340-500 te leasen. Op de viermotorige Airbus komt “Repubblica Italiana” te staan. Het interieur van de ex-Etihad A6-EHA wordt compleet vervangen door een VIP inrichting.
Het toestel is nu 9,5 jaar oud en heeft serienummer 748. Er kan een afstand van 16.700 km mee overbrugd worden. In de VIP layout waarschijnlijk nog wel meer.
De regering is één element alleen ‘vergeten’: er zijn geen piloten. Die worden nu ook ingehuurd bij Etihad. Er is in Italiaanse media veel kritiek, de brandstofslurper zou veel te duur zijn voor de regering. Ook het onderhoud (wat Etihad ook moet doen) is erg prijzig.
Een nieuw registratienummer heeft het toestel nog niet. Het zal, zoals alle Italian Air Force toestellen beginnen met MM-.
Waar Italiaanse kranten het niet over hebben is dat de leaseprijs laag kan zijn. A340’s zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!