De NASA heeft een nieuwe competitie voor de herinrichting van het nationale luchtruim van de Verenigde Staten gelanceerd.
“Sky for All: Air Mobility for 2035 and Beyond” is een $15.000 uitdaging om ideeën te ontwikkelen voor technologieën die deel uit maken van een nieuw ‘schone lei’ ontwerp en het concept van de operaties voor het luchtruim van de toekomst kunnen zijn. De deadline voor inzendingen is op 26 februari 2016.
De ontwerpuitdaging, beheerd door HeroX en gesponsord door NASA’s ‘Aeronautical Research Mission Directorate (ARMD), vraagt potentiële kandidaten buiten de huidige “luchtverkeersleidingssysteem” box te denken en na te denken over hoe overvolle luchten, autonome operaties en cyberveiligheid van het systeem te beheren.
“Mensen zullen over twintig jaar verbaasd zijn over het aantal en het soort voertuigen die het luchtruim zullen delen,” aldus Parimal Kopardekar, ‘Safe Autonome Operations Systems (SASO)’ projectmanager van ARMD. “Wij verwachten persoonlijke luchtvoertuigen, passagiersvliegtuigen en onbemande vliegtuigen van verschillende groottes en snelheden, vliegende op verschillende hoogtes. Verder verwachten wij ook commerciële ruimte lanceringen, ruimtevaartuigen en zelfs stilstaande objecten, zoals windturbines.
Waar NASA naar zoekt zijn nieuwe ideeën. Misschien iets waar onderzoekers nog niet aan gedacht hebben of ideeën die kunnen leiden tot een revolutie van beheren van het verkeer in het luchtruim. Ideeën zouden ook autonome aanpassingen van het systeem kunnen bevatten of de bescherming van mogelijke cyberveiligheid aanvallen.
NASA wil dat deelnemers overwegen hoe een robuust systeem ontworpen kan worden, dat tevens op kan schalen naar volledige capaciteit onder normale omstandigheden en dat terug kan schalen naar een even veilige gereduceerde capaciteit onder slechte omstandigheden, zoals met slecht weer.
“Vanwege de complexiteit van het ontwerpen van een systeem waarvan verwacht wordt dat het tien miljoen bemande en onbemande luchtvoertuigen in de lucht aan moet kunnen, zoeken wij innovatieve ideeën van het publiek die het NASA werk van de huidige onderzoekers kan verbeteren,” aldus Natalia Alexandrov, leider van de ‘Ab Initio Design for Autonomous Airspace Operations’. Dit is een gefinancierd onderzoekselement in ARMD’s SASO Project.
NASA vraagt ‘innovators’ om de huidige transport infrastructuur en beperkingen te negeren.
Inzendingen moeten een volledige beschrijving van het ontwerp omvatten, inclusief veiligheidsvoorzieningen. Verder moet het ook een uitleg omvatten over hoe het nieuwe luchttransportsysteem samenwerkt met andere vormen van transport, zoals grond- en zeetransport.
“I am so proud that HeroX and NASA are partnering on this exciting challange,” meldt Peter Diamandis, voorzitter en ‘chief executief officer’ van XPRIZE en mede-oprichter van HeroX. “Incentive prizes have played an incredible historical role in shaping the aerospace industry ranging from the Orteig Prize to the Ansari XPRIZE. I can’t wait to see the breakthrough ideas that will result from the NASA Sky for All Challenge.”