fbpx
MilitairOnderwerpen

China ontwikkelt tweede vliegdekschip

Het Chinese ministerie van Defensie heeft bevestigd dat het land met de ontwikkeling van een tweede vliegdekschip bezig is. De meldt omroep Deutsche Welle.

De bevestiging kwam na jaren van speculatie. Een woordvoerder zegt: “After an overall consideration of various factors, the relevant authorities started the research and development of China’s second aircraft carrier that is currently under independent design and construction.” Het schip zal op conventionele energie lopen, dus niet nucleair.

Het eerste vliegdekschip, de Liaoning, is voornamelijk als trainingsschip in gebruik. Het is een tweedehands schip gekocht van Oekraïne in 1998 en daarna flink verbouwd. Het is 25 jaar oud inmiddels en oorspronkelijk door Rusland gebouwd. Nu ontwerpt China een eigen schip waarbij, aldus de woordvoerder, gebruik is gemaakt van de ervaring van de Liaoning. Net als de Liaoning zal het nieuwe schip China’s J-15 gevechtsvliegtuig meenemen. Ook kunnen er andere vliegtuigen mee. Er zal gebruik worden gemaakt van een zogenaamde ski-schans. Onduidelijk wanneer het schip in gebruik zal worden genomen.

De nieuwe aircraft carrier heeft een waterverplaatsing van 50.000 ton, ongeveer gelijk met de Liaoning. De Amerikaanse vliegdekschepen verplaatsen twee keer zoveel water. De VS heeft tien vliegdekschepen. Meer dan alle andere vliegdekschepen ter wereld bij elkaar. Twee nieuwe worden er momenteel gebouwd.

Een Australische hoogleraar zegt tegen Wall Street Journal: “China has joined this elite group of naval powers with aircraft carriers, but at the bottom rung of the ladder. There will be an awful lot of problems with a newly developed carrier, and the Chinese will have to catch up on decades of naval-aviation experience that the U.S. has accumulated.”

De afgelopen jaren heeft China de marina langzaam uitgebreid. Het land ligt overhoop met een aantal andere landen in de regio over de claim over de Zuid-Chinese Zee. China wil niet zeggen hoeveel vliegdekschepen het er uiteindelijk wil hebben, maar wel dat het er tenminste drie moeten zijn.

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button