De luchthaven Oostende/Brugge heeft in 2015 meer passagiers vervoerd dan in 2014. Het vrachtvervoer liet een scherpe daling zien, meldt de luchthaven zelf.
Het passagiersvervoer steeg met 9,1 procent naar 276.027 passagiers. Het vrachtvervoer daalde met 32,3 procent doordat de Japanse carrier ANA in mei 2014 de vrachtactiviteiten naar Luik verplaatste.
Bovenop de 13 populaire vakantiebestemmingen naar Spanje, Turkije en Griekenland, opende Jetairfly in 2015 vanuit de luchthaven van Oostende-Brugge twee nieuwe routes, nl. Barcelona en Rome. Sinds april 2015 wordt er drie keer per week naar Barcelona gevlogen. Barcelona is vooral populair als citytrip-bestemming. Om aan de stijgende vraag te voldoen, zal Jetairfly op deze route vanaf Pasen een Boeing 737-700 inzetten. Opvallend is ook dat tien procent van de reizigers op deze route Spanjaarden zijn die Brugge en andere Vlaamse steden bezoeken.
Jetairfly zal vanaf Pasen ook naar Nice (Frankrijk) en de Bulgaarse steden Varna en Burgas vliegen.
Aanpassing milieuvergunning
In 2016 wordt de milieuvoorwaarden voor de luchthaven aangepast. Zo komt er onder andere een beperking voor oefenvluchten. Er zullen geen oefenvluchten meer zijn op zon- en feestdagen. Oefenvluchten met kleinere toestellen zullen enkel nog tussen 9.00 uur en 19.00 uur mogen plaatsvinden. Marcel Buelens, CEO luchthaven Oostende-Brugge, zegt daarover: ”Zodra de toelating wordt gegeven, zullen er ook aanpassingen volgen voor nachtbewegingen en een geluidsquotum voor een beperkt aantal van onze nachtbewegingen.”
Infrastructuur
Om het comfort van de passagiers te verbeteren wordt in 2016 een aantal werkzaamheden gepland. Er zullen meer security lanes komen en ze worden ook efficiënter gemaakt. Er wordt tevens gewerkt aan een investeringsplan om de beleving voor vertrekkende passagiers te optimaliseren door het aanbod aan winkels, restaurants en bars te vergroten. Op termijn wil de luchthaven van Oostende-Brugge ook een General Aviation Terminal bouwen.