De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dreigt de Spaanse low-cost carrier Vueling te beboeten. Volgens de inspectie overtreedt Vueling regels rond de compensatie van passagiers bij vertragingen en annuleringen. Dit meldt NU.nl.
Vueling zou passagiers die compensatie willen, eerst een afwijzing sturen en de passagiers pas compenseren als zij een klacht over die afwijzing indienen. De inspectie legt Vueling, dat al onder verscherpt toezicht stond, nu een ‘last onder dwangsom’ op.
Bij een volgende overtreding moet Vueling een boete betalen die varieert tussen 60.000 en 96.000 euro. Het maximale boetebedrag is een miljoen euro. De inspectie wil Vueling zo dwingen om passagiers gewoon te compenseren.
Vueling overtreedt volgens de inspectie stelselmatig de compensatieregels rond vertragingen, instapweigering of bij een geannuleerde vlucht. Passagiers hebben recht op compensatie als hun vlucht meer dan drie uur vertraagd is of geannuleerd wordt. Alleen bij vertragingen of annuleringen door bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld extreem weer of stakingen, hoeven maatschappijen niet te compenseren.
Oneerlijke concurrentie
De inspectie is van mening dat de low-cost carrier oneerlijke concurrentie bedrijft door passagiers een afwijzing te sturen en hen niet te betalen. Als passagiers de afwijzing accepteren, scheelt dat de maatschappij geld. “Door de terechte verzoeken om compensatie eerst af te wijzen, overtreedt Vueling de wet”, stelt de inspectie.
Passagiers die een afwijzing van de maatschappij ontvangen hebben, kunnen alsnog compensatie claimen als de vlucht niet langer dan twee jaar geleden is.