KLM is de op drie na meest punctuele luchtvaartmaatschappij over 2015. De website Flightstats.com heeft een top tien opgesteld. In 2014 voerde KLM die nog aan. Nummer één van afgelopen jaar is Japan Airlines met 89 procent ‘on-time’-vluchten.
In de eerste week van het nieuwe jaar regent het weer traditioneel cijfers en lijstjes. Veel luchthavens maken groeiende passagierscijfers bekend. Ondertussen roepen onafhankelijke instanties de meest punctuele airline, veiligste maatschappij en de beste low-cost carriers uit.
Flightstats heeft over 2015 het aantal vertraagde vluchten gemeten. JAL komt voor de vijfde keer als beste uit de bus. Van de 270.685 vluchten die de Japanse carrier uitvoerde, kwam 89,44 procent op tijd aan. Flightstats reikt de award sinds 2009 uit.
“De JAL Groep ziet punctualiteit als een essentiële service van de maatschappij. We streven ernaar om elke dag nog beter op tijd te zijn”, laat de maatschappij weten in een verklaring.
KLM
KLM staat in de vergelijking van dit jaar vierde achter JAL, Iberia en ANA. Van de 227.736 vluchten die werden uitgevoerd, arriveerde 87,88 procent op tijd op de eindbestemming. Van die vluchten vertrok 83 procent zonder vertraging vanaf de vertrekluchthaven.
Op de lijst met Europese maatschappijen moet KLM niet alleen Iberia voorrang geven, maar ook het Poolse LOT. De Poolse flagcarrier behaalde een iets betere score: 87,92 procent. De maatschappij is niet groot genoeg om mee te doen op de Major International Airline-lijst.
Luchthavens
De luchthaven met de minste vertraging was die van Itama in het Japanse Osaka, waar 94,74 procent van de vluchten op tijd vertrok. De beste Europese luchthaven was die van Helsinki. Daar arriveerde 92,22 procent van de toestellen op tijd. Schiphol komt in de top tien niet voor.