Luchtvaartvakbonden uit de Verenigde Staten en Europa tekenen bezwaar aan tegen de oprichting van Norwegian UK, het Britse filiaal van de Noorse low-cost carrier. De aanvraag voor een licentie is incompleet, stellen de diverse vakbonden.
Norwegian kreeg in november 2015 een Britse licentie om vanaf Londen Gatwick vluchten te gaan uitvoeren naar de Verenigde Staten. Volgens CEO Bjorn Kjos komen er nu ook mogelijkheden voor vluchten naar Azië en Zuid-Amerika. Groot-Brittannië heeft met landen op die continenten uitgebreide Open Skies-verdragen gesloten. Door de Britse licentie mag Norwegian UK gebruik maken van die afspraken. Noorwegen zelf heeft niet alle verdragen gesloten die de Britten wel hebben. In Ierland hanteert Norwegian een vergelijkbare constructie om op een Ierse licentie naar de VS te kunnen vliegen. Die aanvraag ligt overigens al sinds 2011 in de VS en is nog niet goedgekeurd.
De vakbonden stellen dat het toekennen van een licentie aan Norwegian onverenigbaar is met de afspraken die gemaakt zijn tussen de Verenigde Staten en de Europese landen. Met name het sociale deel voor het personeel zit de bonden dwars. “Het is niet duidelijk wat Norwegian UK’s plannen zijn rond de banen van piloten en cabinepersoneel”, stellen zij in een bezwaarschrift. Norwegian hanteert een constructie waarbij ze personeel uit Azië inhuren, dit kost minder geld dan personeel uit Noorwegen of Europa. Hierdoor kunnen de ticketprijzen laag blijven.
Norwegian zelf stelt dat alle werknemers op de Britse luchthavens contracten hebben die voldoen aan de Britse wetgeving.