Malaysia Airlines weigerde eerder deze week om ruimbagage van passagiers naar Europa mee te nemen. De maatschappij deed dit doordat er een langere route gevlogen wordt waarop veel tegenwind stond. Volgens Flightaware levert de nieuwe route vlucht MH16 naar Amsterdam heel even het predikaat ‘langste route’ op.
De vluchten naar Parijs, Londen en Amsterdam vliegen sinds december een andere route: vanuit Maleisië gaan de toestellen in een rechte lijn naar Saudi-Arabië, daar wordt afgebogen richting Egypte. Via Griekenland en de Balkan komen de vluchten in Europa. De ‘oude’ route liep over Iran en Turkije.
De route over Saudi-Arabië naar Amsterdam is volgens Flightaware 14.960 kilometer lang. Dat is een behoorlijk stuk langer dan de Qantas-vluchttussen Sydney en Dallas; die overbrugt ‘slechts 13.804 kilometer en staat genoteerd als langste route.
Malaysia heeft de route-wijziging niet doorgevoerd om aanspraak te maken op de ‘titel’, die ze nu toch in handen hebben. Een woordvoerder gaf tegenover de Financial Times aan dat de route gekozen is vanwege de veiligheid. “Onze route kan twee uur langer zijn dan die van andere maatschappijen”, stelde de zegsman.
Het meenemen van ruimbagage is inmiddels weer toegestaan op de vluchten naar Parijs en Amsterdam, maar of dat ook zo blijft is afhankelijk van de wind. Op 26 januari is het over met de – tijdelijke – langste route: Malaysia vliegt vanaf die datum niet meer naar Amsterdam en Parijs.