Voormalig Formule 1 wereldkampioen Niki Lauda is opnieuw de wereld van de luchtvaartindustrie ingestapt door de maatschappij Amira Air te kopen. Hiermee wil hij flink uitbreiden.
Het is de vierde keer dat de Oostenrijker de stap zet in de luchtvaartindustrie. De 67 jarige Lauda heeft vlak voor kerst de maatschappij Amira Air gekocht, volgens de krant Die Presse. Amira Air is een kleine maatschappij, opgericht in 2004 en heeft het hoofdkantoor op Flughafen Wien-Schwechat. Er werken 70 werknemers en heeft een vloot van veertien vliegtuigen, bestaande uit een Cessna Citation, een Bombardier Challenger 604, zeven Challenger 300s en vijf Bombardier Global Express toestellen. De maatschappij richt zich op zakenvluchten waaronder voor VIP, wereldwijd. “Stylish soevereiniteit, absolute discretie en een hoog rendement” zijn de woorden waarmee Amira Air zich beschrijft. Lauda wil dat Amira Air groeit. “Ik wil er meer uit halen”, aldus Lauda tegen de pers. Volgens hem is er een groot potentieel voor de maatschappij.
Nieuwe carriere
In 1979 stopte Lauda tot grote verassing met de Formule 1. Hij reageerde dat hij niet in een cirkel terecht wilde komen in zijn leven. Hij begon vervolgens zijn eigen luchtvaartmaatschappij met twee Fokker F27 vliegtuigen om chartervluchten mee uit te voeren. In 1983 stopte hij hiermee, door te hoog oplopende verliezen. In 1984 keerde Lauda terug in de Formule 1, waar hij vier seizoenen meedeed. Hij werd wereldkampioen en gebruikte het gewonnen geld om een herstart van zijn bedrijf mogelijk te maken. Lauda Air was geboren.
Lauda Air groeide snel, vooral in Zuidoost-Azië was de maatschappij sterk in de zakenmarkt. In het najaar van 1990 kwamen nieuwe maatschappijen in het vaarwater. Tegen het eind van de jaren 90 werden de resultaten weer negatief, wat in 2002 het einde betekende van Lauda Air.
Meteen hierop kocht Lauda Aero Lloyd Austria. Het werd hernoemd naar flyNiki. In 2010 was de maatschappij flink gegroeid. Air Berlin was eerst een shareholder van de maatschappij maar ging in 2011 volledig samen waardoor flyNiki een “affiliate member” werd van Oneworld. Daarmee was het voor Lauda opnieuw voorbij.
Met Amira Air gaat Lauda het voor de vierde keer proberen. Of Amira Air onder dezelfde naam verder gaat is nog niet bekend.