De problemen met de schietstoel in de F-35 zijn niet in 2017 opgelost, zoals eerder de inzet was. Het lijkt 2018 te worden.
Lichtgewicht piloten kunnen bij het gebruik van de schietstoel nekletsel oplopen als de stoel gebruikt wordt bij lagere snelheden van de straaljager. Defense News ontdekte de problemen afgelopen zomer. Een piloot van 61 kilo of minder loopt volgens het Pentagon “onacceptabel risico”. Tussen de 61 en 75 kilogram is het risico “verhoogd”.
Het Pentagon werkt samen met stoelenfabrikant Martin-Baker en F-35 bouwer Lockheed Martin aan een oplossing. Deze zou volledig ingevoerd moeten zijn in de zomer van 2017. Defense News heeft nu ontdekt dat het Pentagon pas op z’n vroegst begin 2018 de gewichtsrestrictie op wil heffen.
Oplossing
De drie partijen werken aan een combinatie van drie veranderingen om nekletsel te voorkomen. De helm wordt lichter om zo minder krachten op de nek te hebben, er komt een “head support panel” die er voor zorgt dat het hoofd niet te ver naar voren kan en tenslotte komt er een systeem dat bij lichtgewicht piloten zorgt dat de hoofdparachute iets later uitklapt. In een email zegt het Pentagon dat de eerste tests veelbelovend zijn, maar dat er nog veel tests zullen moeten volgen. Pas als het systeem door en door getest is zal gekeken worden of de gewichtsbeperking opgeheven kan worden.
Beperkingen
Meeste piloten zijn tussen de 61 en 111 kilo. De tests worden nu ook uitgevoerd met dummy-poppen van onder de 61 en boven 111 kilogram. Bij de eerste schietstoelentesten werd dit niet gedaan. De certificering van de stoelen moet zijn voor piloten tussen 48 en 111 kilo. Het Pentagon heeft gewichtsrestricties ingesteld vanwege de gevaren. Momenteel mogen piloten lichter dan 61 kilo niet in de F-35 vliegen. De groep met “verhoogd” risico (61 tot 75 kilo) mag wel vliegen. Het ministerie neemt het risico. Statistisch gezien zal een schietstoel incident binnen deze groep eens per 100.000 vluchten voorkomen.