Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Longread»Van de radar | Longread
Longread

Van de radar | Longread

Saskia Roelofs-van VelsenDoor Saskia Roelofs-van Velsen09/01/2016Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©NASA
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Je herinnert je nog wel die walkietalkies. Twee straten verderop riep je door je mobiele Bart Smit portofoon: “ Bob, ik zie de vijand recht voor me, hoor je me Bob?” Waarop je maatje reageert dat hij iets dichterbij moet komen. Hij hoort je anders niet. Het bereik van zo’n walkietalkie was vaak niet heel groot. Ze maakten gebruik van de 446 MHz-frequentie en hoefden om die reden geen zendvergunning te hebben. Feitelijk is dit speelgoed te vergelijken met wat er in de luchtvaart nu gebruikt wordt in de vorm van radarsystemen. Luchtverkeersleidingen over de hele wereld communiceren via elektrogolven. Informatie zoals positie en snelheid gaan over en weer. Je zou denken dat ieder toestel getraceerd kan worden. Boven de oceaan is dit echter niet het geval. Daar hebben de knappe koppen iets op bedacht.

Gebruiksaanwijzing
Het vernuft heet ADS-B (Automatic Dependant Surveillance- Broadcast). Het werkt als volgt: Een vliegtuig zendt via ADS-B Out een signaal naar een grondstation of naar een ander vliegtuig. Het grondstation stuurt dit signaal vervolgens door naar de Air Traffic Control (ATC). Het andere vliegtuig dat in de buurt is en ADS-B In aan boord heeft, ontvangt ook dit signaal.

(c) www.faa.gov
(c) www.faa.gov

De informatie die in dit signaal uitgezonden wordt, is de exacte positie van het toestel, de snelheid, de hoogte, het vluchtnummer of zelfs het melden van een noodsituatie. Dit alles mede mogelijk gemaakt door een satellietverbinding. Het GPS- systeem (Global positioning system) bepaalt de ligging van omringende vliegtuigen. En zorgt ervoor dat je overal zichtbaar bent. Het verbeteren van de veiligheid zowel in de lucht als op de grond gaat hand in hand met het verhogen van de efficiency van het vliegverkeer en het vergroten van de capaciteit van het luchtruim en de luchthavens.

Uitluisterplicht
Ook al werd het luchtruim vroeger een stuk minder bevlogen, veiliger was het niet. Vroeger (en ook nu nog) werd gebruik gemaakt van communicatie via VHF-kanalen (Very High Frequency) en HF-kanalen (High Frequency). VHF was bedoeld voor korte afstandscommunicatie en HF voor de lange afstand. In de jaren ‘60 moesten vliegers bij gebrek aan radar coverage boven de oceaan hun positie melden via de High Frequency om een botsing met een ander vliegtuig te voorkomen. Vanwege deze uitluisterplicht moesten vliegers destijds zelfs alle communicatie volgen. Siem Nieuwenhuijse (oud-captain van een DC-10) herinnert zich dit goed: “Stel je voor dat alle telefoongesprekken van een stadsdeel door iedereen meegeluisterd konden worden. Kakofonie!” In midden jaren ’70 kwam de oplossing genaamd SELCAL. Een systematiek aan boord van het vliegtuig dat een belletje aanzwengelt in het geval er een gesproken boodschap voor de crew bedoeld was. Hierdoor behoorde het uitluisteren tot het verleden.

Uitgerust en dan…
Op een aantal punten scoort het ADS-B bonuspunten. Aviation Week zette ze eind vorig jaar op een rij. Ten eerste de veiligheid. Radar doet er veel langer over om een object in de lucht te spotten dan ADS-B. Bij de laatste vangt het via de GPS onmiddellijk het signaal op en stuurt dit door naar ATC. Kortom, veel nauwkeuriger in een druk bevlogen luchtruim dan radar. Luchtruimcapaciteit staat op de tweede plaats. Juist door die nauwkeurigheid kunnen vliegroutes dusdanig aangepast worden zodat er directer gevlogen kan worden. In andere woorden, een efficiëntere indeling van het luchtruim. Een goede derde is kostenbesparing. Enerzijds is het installeren van ADS-B goedkoper dan radar. De grondstations die via de transponder het signaal op kunnen pikken hebben het formaat van een huis-tuin-en-keuken modem. Voor de prijs van één radar-eenheid heb je meerdere grondstations. Anderzijds dalen de brandstofkosten, zijn er minder onderhoudskosten en zullen de luchtruimcapaciteit en veiligheid vergroot worden door kortere vliegroutes.

Hybride
Voor het zover is dat alle vliegtuigen uitgerust zijn met ADS-B In en ADS-B Out en de aarde van grondstations voorzien is, leven we in het jaar 2025. Als alles meezit. Als tussenoplossing of liever gezegd overgangssysteem moet Multilateration (MLAT) in combinatie met ADS-B ervoor zorgen dat vliegtuigen gelokaliseerd worden. Multilateration houdt in dat de transponder aan boord van het toestel een signaal stuurt naar vier of meer ontvangers in een bepaalde regio op de grond. Daarbij wordt de Time Difference Of Arrival (TDOA) gemeten. Oftewel de tijd tussen het zenden door de transponder en de aankomst van het signaal bij de ontvangers. Op die manier kun je de snelheid en positie van het te volgen vliegtuig bepalen. Flightradar24 maakt hier onder andere gebruik van en meet continu de ontvangen signalen.

Doelstelling
In 2020 is het de bedoeling dat ieder commercieel vliegtuig voorzien is van ADS-B. Zeker na de vermissing van vlucht MH370 ontstond er meer behoefte aan het volgen van toestellen boven dunbevolkt of onbegaanbaar gebied. De Federal Aviation Administration (met project NextGen) en de Europese Commissie (met project SESAR) werken aan een toekomst waarin er praktischer gevlogen wordt. Eer dat deze projecten wereldwijd in gang zijn gezet, zal er eerst een knap staaltje risicomanagement op los gelaten moeten worden. Bij bijvoorbeeld een stroomstoring moet er een back-up zijn om het vliegverkeer in goede banen te blijven leiden. Tegen de tijd dat het systeem waterdicht is, broeden de geleerden vast op een nieuwe ontwikkeling als onbemande vliegtuigen.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
radar Rubrieken
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Saskia Roelofs-van Velsen
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Redacteur. Saskia studeerde communicatie en is gefascineerd door de luchtvaart. Leest eerder luchtvaartbladen dan vrouwenglossy’s. Met haar longreadartikelen neemt Saskia de lezer mee de diepte in, bij diverse (luchtvaart) onderwerpen.

Gerelateerde Artikelen

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025Redactie

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025Redactie

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025Redactie
Recent

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?