Malaysia Airlines startte 1 september 2015 met nieuwe kansen. 2016 moet het jaar van de nieuwe start worden.
31 augustus 2015 betekende de laatste dag voor Malaysia Airlines System (MAS). De allerlaatste vlucht van het verlieslijdende bedrijf werd uitgevoerd, naar Melbourne. 1 september ging Malaysia Airlines Berhad (MAB) van start. Van de 20.000 personeelsleden van MAS vonden 14.000 een baan bij MAB. Een groot deel van de vliegtuigen gingen ook naar het nieuwe bedrijf. MAB richt zich meer op de regio en daarmee kwamen Europese vluchten ter vervallen (begin 2016), op de route naar London na. Door de verlieslatende onderdelen achter te laten in het failliet verklaarde MAS is er weer een toekomst voor MAB.
Personeel
Voor de 6.000 werknemers die het bedrijf moeten verlaten heeft de maatschappij een Corporate Development Centre (CDC) geopend. Op 27 november stonden volgens Maleisische krant The Star 3.000 mensen geregistreerd bij het CDC. Daarvan zijn 1.165 geholpen naar een nieuwe vorm van inkomsten. 466 vonden een nieuwe baan, 650 zijn hun eigen bedrijf begonnen en 49 gingen met vervroegd pensioen. Van de mensen nu nog bij het CDC zitten een kleine 1.000 in een coachingstraject, 392 hebben cursussen gehad en 583 volgen een technische opleiding.
Kosten
Alle maatregelen bij de overgang moeten ervoor zorgen dat het nieuwe bedrijf 20% minder kosten heeft dan het oude. Er zijn een flink aantal routes ingekrompen wat betreft frequentie of capaciteit. Enkele routes zijn komen te vervallen. Niet alleen de routes naar Amsterdam en Parijs, maar ook in de regio. Up in the Sky heeft er een overzicht van gemaakt.
MAB sloot een codeshare met Emirates, zodat vanaf 1 februari er meer bestemmingen kunnen worden aangeboden, weliswaar met overstap op Dubai. Emirates is de grootste internationale maatschappij op Kuala Lumpur, na MAB.
Stop the bleeding
2016 moet het jaar zijn dat de nieuwe CEO Müller zorgt dat het bloeden stopt. Stabilisatie moet bereikt worden. In 2017 kan er weer naar groei gekeken worden en in 2018 moet MAB winstgevend zijn. Als er eenmaal een gezond bedrijf is zegt Müller weer te willen kijken naar groei mogelijkheden. Eerst dus terug naar de basis, de eigen -Aziatische en Australische- regio.
Wat wel nu al op stapel staat is een vernieuwing voor de klant. De business class wordt vernieuwd, er komen nieuwe uniformen en er moet beter samengewerkt worden.
In Maleisië worden dit jaar 30,5 miljoen toeristen verwacht die RM103 miljard (€ 20 miljard) uitgeven. Malaysia Airlines moet beter uitgerust zijn een (flink) deel van die toeristen naar het land te brengen.