Eind februari zal het werk beginnen ten behoeve van de bouw van een nieuwe luchthaven nabij Mumbai, India.
Eerst wordt de grond voor de nieuwe luchthaven bouwklaar gemaakt. Dat betekent dat een rivier moet worden omgeleid en enkele heuvels worden afgegraven. Een gebied van 1.160 hectare wordt vlak gemaakt. Deze eerste, voorbereidende fase kost omgerekend € 410 miljoen.
Rond september of oktober 2016 kan begonnen worden aan de daadwerkelijke bouw van de luchthaven. Halverwege 2019 staat de opening van de eerste fase op het programma. Er moeten dan 10 miljoen passagiers per jaar kunnen worden verwerkt. Uiteindelijk zal Navi Mumbai International Airport in 2030 60 miljoen jaarlijkse reizigers zien. De huidige luchthaven zit op 40 miljoen passagiers en zit daarmee zo goed als vol. De voorspelling is dat er in 2030 100 miljoen passagiers van en naar Mumbai zullen gaan.
In 1997 is de regering begonnen met plannen van de nieuwe faciliteit. De kosten van het gehele project wordt geschat op 1,5 miljard euro (Rs 11.000 crore). Er komen twee start-/landingsbanen en een 10-baans snelweg waar een nieuwe megabrug voor wordt gebouwd om bij het vliegveld te komen. Het gebied van Navi Mumbai International Airport heeft al jaren last van overstromingen bij tropische buien. Het doel van het nieuwe vliegveld is om de huidige luchthaven te ontlasten, niet om het volledig te vervangen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!