Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

    09/11/2025

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Single Asean Sky kansen voor Indonesië
Nieuws

Single Asean Sky kansen voor Indonesië

Door Hans de Jong11 januari 2016, 05:46Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©ASDFGH
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De vereniging van Indonesische luchtvaartmaatschappijen denkt dat het Asean Open Skies verdrag voor 15% groei kan zorgen in 2016.

De landen die aan het verdrag meedoen zijn Indonesië, Maleisië, de Filipijnen, Singapore, Thailand, Brunei, Myanmar, Cambodja, Laos en Vietnam. De single aviation market zal zorgen voor een toename van het aantal te bedienen punten en vliegbewegingen binnen de regio. Hierdoor moeten de economieën van de aangesloten landen groeien. De vereniging van Indonesische luchtvaartmaatschappijen denkt dat het ASEAN Open Skies verdrag voor 15% groei kan zorgen in 2016.

Onder het op 1 januari in werking getreden verdrag kunnen maatschappijen een tussenstop bij aangesloten landen maken. Er is geen nieuwe (bilaterale) overeenkomst of samenwerking met een lokale maatschappij voor nodig. Eerder waren alleen directe vluchten toegestaan.

Indonesië
Een woordvoerder van Garuda zegt over het verdrag: “We believe that local air carriers, both passenger and freight air carriers, scheduled and chartered, can benefit from it. It is a good prospect for 2016. This should be a momentum for Indonesia to gain bigger access in the Asean territory. All air carriers in the country have strengthened its network. We can expand to all airports in the region.” In Indonesië worden vijf vliegvelden opengesteld voor de maatschappijen uit de ASEAN landen die onder het verdrag mogen vliegen, te weten Jakarta’s Soekarno Hatta, Ngurah Rai in Bali, Surabaya’s Juanda, Hasanudin in Makasar en Kualanamu in Medan. Binnenlandse vluchten zullen voorbehouden blijven van de nationale maatschappijen, zegt het ministerie.

Gevaar
De Open Skies overeenkomst had in 2015 al werkelijkheid moeten zijn, maar duurde langer om tot stand te komen. Met name Indonesië lag dwars omdat volgens de regering de lokale maatschappijen er nog niet klaar voor waren. In augustus 2015 werd het verdrag ook door Indonesië getekend. Analisten zeggen in de krant Jakarta Globe dat het land (echter) nog steeds niet klaar is. “Er is weinig veranderd afgelopen jaar, van de 30 Air Operators zijn zes of zeven die er echt klaar voor zijn. De rest staat op het punt in te storten.”
Anders dan de Europese Unie is ASEAN een intergouvernementele organisatie en de geleidelijke opening van de markttoegang, zoals die nu door ratificatie van alle aangesloten landen is gerealiseerd, is zeker een belangrijke stap voorwaarts. Er bestaan toch nog wel belemmeringen die het gevolg zijn van nationaal beleid van de betrokken overheden. Zo is er bijvoorbeeld geen vrijheid van tarieven en ook is de bediening van bepaalde bestemmingen nog steeds voorbehouden aan de nationale carriers. Door de toenemende concurrentie lijkt het niet uitgesloten dat er naast luchtvaartmaatschappijen die zullen overleven ook een aantal zullen zijn in de betrokken landen die de concurrentie slag niet aan zullen kunnen en daarom ter ziele gaan. De analisten lijken daarmee een gevoelige snaar te hebben geraakt. Minister Jonan, de minister van Transport, heeft eerder in 2015 regelgeving opgesteld die de levensvatbaarheid van bedrijven die onvoldoende solvabel zijn moet verhogen op straffe van het verliezen van hun AOC. Hoewel deze maatregel op hoofdlijnen is ingevoerd om de vliegveiligheid in Indonesië te verhogen, geeft de voorgestelde marktopening binnen ASEAN deze maatregel naar verwachting een steuntje in de rug van de Indonesische overheid waardoor carriers die de (commerciële) strijd niet aan kunnen het loodje zullen leggen.

De inwerkingtreding van de ASEAN overeenkomst is een eerste stap om tot een volledige liberalisering binnen ASEAN te komen en daarmee een basis te bieden om het idee van de Europese Commissie om met ASEAN een open skies akkoord af te sluiten te kunnen verzilveren.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Indonesië Open Skies Thailand
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025Niek de Weert

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025Niek de Weert

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025Niek de Weert
Recent

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?