fbpx
NieuwsOnderwerpen

Single Asean Sky kansen voor Indonesië

De vereniging van Indonesische luchtvaartmaatschappijen denkt dat het Asean Open Skies verdrag voor 15% groei kan zorgen in 2016.

De landen die aan het verdrag meedoen zijn Indonesië, Maleisië, de Filipijnen, Singapore, Thailand, Brunei, Myanmar, Cambodja, Laos en Vietnam. De single aviation market zal zorgen voor een toename van het aantal te bedienen punten en vliegbewegingen binnen de regio. Hierdoor moeten de economieën van de aangesloten landen groeien. De vereniging van Indonesische luchtvaartmaatschappijen denkt dat het ASEAN Open Skies verdrag voor 15% groei kan zorgen in 2016.

Onder het op 1 januari in werking getreden verdrag kunnen maatschappijen een tussenstop bij aangesloten landen maken. Er is geen nieuwe (bilaterale) overeenkomst of samenwerking met een lokale maatschappij voor nodig. Eerder waren alleen directe vluchten toegestaan.

Indonesië
Een woordvoerder van Garuda zegt over het verdrag: “We believe that local air carriers, both passenger and freight air carriers, scheduled and chartered, can benefit from it. It is a good prospect for 2016. This should be a momentum for Indonesia to gain bigger access in the Asean territory. All air carriers in the country have strengthened its network. We can expand to all airports in the region.” In Indonesië worden vijf vliegvelden opengesteld voor de maatschappijen uit de ASEAN landen die onder het verdrag mogen vliegen, te weten Jakarta’s Soekarno Hatta, Ngurah Rai in Bali, Surabaya’s Juanda, Hasanudin in Makasar en Kualanamu in Medan. Binnenlandse vluchten zullen voorbehouden blijven van de nationale maatschappijen, zegt het ministerie.

Gevaar
De Open Skies overeenkomst had in 2015 al werkelijkheid moeten zijn, maar duurde langer om tot stand te komen. Met name Indonesië lag dwars omdat volgens de regering de lokale maatschappijen er nog niet klaar voor waren. In augustus 2015 werd het verdrag ook door Indonesië getekend. Analisten zeggen in de krant Jakarta Globe dat het land (echter) nog steeds niet klaar is. “Er is weinig veranderd afgelopen jaar, van de 30 Air Operators zijn zes of zeven die er echt klaar voor zijn. De rest staat op het punt in te storten.”
Anders dan de Europese Unie is ASEAN een intergouvernementele organisatie en de geleidelijke opening van de markttoegang, zoals die nu door ratificatie van alle aangesloten landen is gerealiseerd, is zeker een belangrijke stap voorwaarts. Er bestaan toch nog wel belemmeringen die het gevolg zijn van nationaal beleid van de betrokken overheden. Zo is er bijvoorbeeld geen vrijheid van tarieven en ook is de bediening van bepaalde bestemmingen nog steeds voorbehouden aan de nationale carriers. Door de toenemende concurrentie lijkt het niet uitgesloten dat er naast luchtvaartmaatschappijen die zullen overleven ook een aantal zullen zijn in de betrokken landen die de concurrentie slag niet aan zullen kunnen en daarom ter ziele gaan. De analisten lijken daarmee een gevoelige snaar te hebben geraakt. Minister Jonan, de minister van Transport, heeft eerder in 2015 regelgeving opgesteld die de levensvatbaarheid van bedrijven die onvoldoende solvabel zijn moet verhogen op straffe van het verliezen van hun AOC. Hoewel deze maatregel op hoofdlijnen is ingevoerd om de vliegveiligheid in Indonesië te verhogen, geeft de voorgestelde marktopening binnen ASEAN deze maatregel naar verwachting een steuntje in de rug van de Indonesische overheid waardoor carriers die de (commerciële) strijd niet aan kunnen het loodje zullen leggen.

De inwerkingtreding van de ASEAN overeenkomst is een eerste stap om tot een volledige liberalisering binnen ASEAN te komen en daarmee een basis te bieden om het idee van de Europese Commissie om met ASEAN een open skies akkoord af te sluiten te kunnen verzilveren.

Bestel nu het boek Love is in the Air!

Hoe een vlucht mensen met elkaar verbindt, geschreven door Renske Dragt.

Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde artikelen

Back to top button