fbpx
NieuwsOnderwerpenVliegtuigen

Airbus mikt op 650 leveringen in 2016

Airbus draaide in 2015 een goed jaar, maar 2016 moet nog beter worden. De A320neo moet een sleutelrol gaan spelen in het succes, stelden CEO Fabrice Brégier en commercieel directeur John Leahy vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers.

In 2016 gaat de productie van de A320neo omhoog, voorspelt Brégier. Het eerste toestel moet nog in januari worden afgeleverd. Commercieel directeur John Leahy stelt dat de neo-family een “gamechanger” gaat worden in de strijd met Boeing.

Terugkijkend op 2015 noemt een tevreden Brégier de A350 de grootste uitdaging. De geplande vijftien toestellen werden uiteindelijk niet allemaal afgeleverd. “Dat had wel gekund, als we geen vertraging hadden opgelopen.” Over het afgelopen jaar is de CEO tevreden, er werden 635 toestellen afgeleverd. Dat is meer dan hij in januari vorig jaar als doel stelde.

Concurrent Boeing leverde in 2015 meer toestellen af, maar volgens John Leahy heeft dat een reden. Boeing heeft al een steady productie met de 787, Airbus leverde de eerste A350 pas dit jaar af.

Afleveringen
Het afgelopen jaar werden er 635 toestellen afgeleverd, waarvan 491 narrowbody’s. Belangrijkste widebody was de A330, daarvan werden 103 exemplaren geleverd. Met name in China is het toestel populair, daar staat ook een completion center.

De productie van de A350 komt op gang, stelden beide topmannen. Komend jaar moeten er vijftig A350’s worden afgeleverd. Het aantal orders staat op 777. Leahy hoopt dat dat “mysterieuze cijfer” een voorbode is voor een succesvolle verkoop. Boeing boert immers ook nog goed met de triple seven.

A320-family
Van de A320-neo-lijn wordt bij Airbus veel verwacht. De A320neo moet de concurrentie met de 737 en de MAX aangaan. Leahy is vol vertrouwen dat dat gaat lukken; het toestel wordt een gamechanger in de strijd met Boeing, stelt hij. Hoewel het eerste toestel nog niet afgeleverd is, ligt er al een zeer fors orderboek: er staan nog ruim 4500 neo’s gepland. Dat Boeing laat is met de introductie van de 737MAX sterkt Leahy in zijn opvatting.

De grootste van de A320neo-family, de A321neoLR, gaat de concurrentie met de Boeing 757-200 aan. “Dit toestel kan alles wat een 757-200 kan, behalve veel kerosine verbranden”, zegt Leahy met een knipoog. Over het algehele orderboek is hij ook meer dan tevreden. De 6787 toestellen die genoteerd staan, zijn volgens hem een record. Ruim twee derde van die toestellen zijn narrowbody’s.

A380
Over de A380 maakt Airbus zich geen zorgen, hoewel er vorig jaar nauwelijks toestellen verkocht zijn. Er staan nog 140 exemplaren in het orderboek. “We kunnen nog wel even vooruit”, stelt Leahy. Brégier had tijdens de persconferentie wel nieuws over het toestel: een onbekende klant heeft eind vorig jaar drie exemplaren besteld. Wie de klant was, wilde hij niet zeggen. Wel liet hij doorschemeren dat het ANA niet is.

Vorig jaar zijn er 27 superjumbo’s afgeleverd, tot tevredenheid van Bregier. Ruim tien jaar na de eerste vlucht draait het toestel nu financieel break-even. Over de eventuele lancering van de A380neo zeiden beide heren niets.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button