KLM hoeft geen boetes te betalen omdat de maatschappij de auxiliary power unit van vliegtuigen gebruikt aan de gate. Dit heeft de bestuursrechter in Amsterdam bepaald. De Inspectie Leefomgeving en Transport had de flagcarrier boetes opgelegd omdat de stroomvoorziening niet gebruikt mocht worden. Dit schrijft de Telegraaf.
De inspectie was van mening dat KLM geen geldige redenen had om de APU aan te zetten op het platform en legde de maatschappij daarom een boete op. De rechter tikt de inspectie nu op de vingers, omdat niet hard te maken was dat er geen geldige reden was.
In plaats van de APU aan te zetten voor frisse lucht, moet volgens de inspectie gebruik gemaakt worden van zogeheten preconditioned air (PCA). Het gebruik van de APU is op Schiphol heel beperkt toegestaan door strenge milieu-eisen. Een uitzondering op het verbod wordt gemaakt als de buitentemperatuur lager ligt dan min 5 of boven de 25 graden komt.
De inspectie beboet de laatste jaren regelmatig maatschappijen die die regel overtreden. Tussen 1 november 2014 en 1 maart 2015 constateerde de inspectie 24 overtredingen, bij vluchten van zes verschillende maatschappijen.