Elk jaar weer is er de wedstrijd Boeing versus Airbus. De afgelopen paar jaar boekte Boeing meer leveringen en Airbus meer bestellingen.
Win-win
Op de korte termijn wint Boeing makkelijk, immers het meeste geld voor een vliegtuig komt binnen bij levering. Op de lange termijn is het Airbus, want die kan jaren langer produceren. Maar hoe zit het eigenlijk met die leveringen?
In 2015 heeft Boeing het absolute record van 762 toestellen geleverd. Nog nooit zijn er zoveel commerciële vliegtuigen door wie ooit geleverd. Airbus had een persoonlijk record gehaald met 635 toestellen. Nog steeds heel veel, maar tegelijk veel minder dan Boeing. 127 om precies te zijn.
Verschil
Up in the Sky vroeg zich af waar dat verschil ‘m in zit. Niet in de narrowbody’s. Boeing leverde er 495 en Airbus 491. Een verschil van 4 toestellen en minder dan 1%. Airbus was van plan drie A320neo’s af te leveren; als dat gelukt was, was het verschil nog maar 1.
Wat betreft de XL wide-body’s wint Airbus ruim van Boeing. Er gingen 27 A380’s naar maatschappijen tegenover 18 B747’s. Airbus leverde er 9 meer (50%). Tot nu toe is het verschil 5 toestellen in het voordeel van Airbus. Op het totaal is dat 0,75%.
Oudjes
In de oudere wide-body’s is de stand 114 voor Boeing (777 en 767) en 103 voor Airbus (A330). In totaal staat Boeing nu 6 toestellen voor. Alle toestellen bij elkaar is het verschil 127 stuks, het merendeel van het verschil hebben we dus nog lang niet “gevonden”.
Jonkies
Het verschil zit hem dus in de overblijvers, de nieuwe wide-body’s. Airbus leverde 14 A350’s af. Een mooi aantal voor het eerste jaar (één minder dan gedacht door slechte leveringen van Zodiac). Maar het staat in de schaduw van het aantal B787 leveringen: 135. Een verschil van 121 toestellen. Dat is 95% van het verschil verklaard.
Time’s on my side…
De eerste 787 werd geleverd in september 2011. Vier jaar eerder dan de eerste A350. Dat is dus de voorsprong die Boeing heeft om de productie op te voeren. De eerste toestellen zijn altijd lastig te produceren en de productie lijn heeft jaren nodig om echt top stoom te komen. Airbus wil eind 2018 (drie jaar na introductie) naar een productie van 10 per maand. Dat is 120 per jaar. Dat is redelijk gelijk aan de 135 die Boeing er dit jaar geproduceerd heeft. En zelfs iets meer dan de 114 die Boeing er drie jaar na introductie produceerde. De opschaling van de A350 productie gaat niet ten koste van productielevels van andere toestellen.
Als je dit verschil meeneemt zijn de productielevels eigenlijk gelijk.
…Yes is it