Kenya Airways maakt bekend twee B777-200ER toestellen te verkopen aan Omni Air International.
Omni Air is een Amerikaanse maatschappij die charters en wet-lease’s aanbiedt. Kenya Airways wil sinds november 2014 de B777 vloot verkopen, zowel de -200ER’s als de -300ER’s. De maatschappij wil zich in de long-haul toespitsen op de nieuwe en zuinige B787’s. De grotere broer van de 787 krijgt Kenya bijna niet vol en dan is het een duur vliegtuig te vliegen.
Tussen 2004 en 2007 zijn de B777-200ER’s afgeleverd en vlogen naar Azië en Europa vanaf de hub Nairobi. Aan boord zijn 28 business en 294 economy stoelen. De CEO zegt over de deal: “I am pleased that we have reached this milestone. Although we announced our intention to rationalize our fleet in line with our current position more than a year ago, it has taken a while to find a good home for our B777-200ER. We are now satisfied with this sale and will make other important announcements on fleet rationalization later this month.”
Eind januari moet de eerste de vloot definitief verlaten hebben, de tweede volgt een maand later. De vloot van vier -200’s en drie -300’s staat nu in de opslag op Nairobi Airport.
Omni Air heeft een vloot van 11 toestellen volgens Planespotters.net. Er zijn al twee B777-200ER’s (ex United en Air India). Daarnaast zijn er twee B767-200’s met nog 1 in bestelling en zeven B767-300’s.
Hoeveel Omni betaalt voor de twee toestellen is niet bekend gemaakt. Volgens de Delta CEO zijn 777-200ER’s bijna gratis te krijgen.


Uddel
MBO