Lufthansa gaat de seat pitch verkleinen met de komst van de A320neo. Nog in januari zal het gloednieuwe toestel geleverd worden.
A320neo
Wanneer Lufthansa precies de nieuwe A320neo zal ontvangen, is nog onduidelijk. Airbus heeft wel aangegeven dat dit in januari zal zijn. De neo krijgt van de Duitse flagcarrier een vernieuwde indeling. De romp van de neo en de ceo zijn precies hetzelfde wat betreft afmetingen. Doordat de toiletten en keuken minder ruimte in beslag gaan nemen in de neo, is er meer ruimte voor de cabine. Er wordt dus efficiënter met de ruimte voor passagiers omgegaan. Er gaan 2 volledige rijen extra stoelen in, in totaal 12 stuks. De A320neo zal 180 passagiers mee kunnen nemen, ten opzichte van 168 in de A320ceo.
Business
Voor business class reizigers betekent het nieuwe toestel meer beenruimte. De pitch gaat naar 81 centimeter (32″), dit was 76 centimeter (30″). Hiermee komt Lufthansa weer op één lijn met de indeling die dochterbedrijf Austrian onlangs introduceerde.
Economy
De economy passagier heeft nu nog 76 centimeter van hoofdsteun tot hoofdsteun (zo wordt de pitch gemeten). In de neo verkleint Lufthansa dat naar 74 centimeter. Ook airberlin en easyJet bieden deze afmetingen. Andere Lufthansadochters Swiss en Austrian hebben ook 74 centimeter in de toeristenklasse. Een Lufthansa woordvoerder zegt echter dat de stoelen dunner zijn en daardoor precies hetzelfde comfortniveau bieden als in de A320ceo.
Besparing
Een neo is 15% zuiniger dan een neo volgens Airbus. Doordat er 7% meer passagiers in een toestel gaan worden de kosten per stoel nog lager en bespaart Lufthansa circa 20% aan kerosine met het nieuwe werkpaard voor de korte afstand.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.