Op petitie24.com staat een petitie waar getekend kan worden tegen “oneerlijke concurrentie Emirates op Schiphol”. De petitie zou opgesteld zijn door KLM personeel.
Het is een reactie op het besluit van het kabinet om Emirates niet te verbieden met een tweede dagelijkse A380 naar Schiphol te vliegen. Volgens de opstellers wordt hiermee de oneerlijke concurrentie voor KLM vergroot. Volgens de petitie staat het luchtvaartverdrag deze uitbreiding niet toe. Daar is de minister het niet mee eens. “Wij roepen het kabinet op om hun beslissing terug te draaien in het belang van eerlijke concurrentie in de luchtvaart!”
De oneerlijke concurrentie wordt als volgt uitgelegd:
* Emirates, Qatar Airways en Etihad Airways hebben $42 miljard aan staatssteun ontvangen. Diepgaand Amerikaans onderzoek heeft dat aangetoond. Hierdoor kunnen zij enorme aantallen vliegtuigen kopen en daarmee goedkope tickets op de markt dumpen.* Alle onderdelen in de luchtvaartsector (luchtvaartmaatschappij, luchthaven, brandstof, financieringen) in de Verenigde Arabische Emiraten zijn in handen van de heersende familie, waardoor kosten laag worden gehouden en transparantie ver is te zoeken.
* De infrastructuur in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) is vrijwel gratis, terwijl in Europa hoge lasten betaald moeten worden.
* Wetgeving: Werknemersrechten zijn in Europa goed geregeld, terwijl er in de VAE geen vergelijkbare wetgeving is. Hetzelfde geldt voor wetgeving op milieugebied/
De tweede A380 is volgens de opstellers een probleem omdat, volgens hen, “overal waar Emirates de capaciteit uitbreidt, zie je dat dit ten koste gaat van de lokale markt: Volgens Lufthansa is sinds 1995 één derde van het marktaandeel tussen Frankfurt en het verre Oosten aangetast. Recent stopte Austrian Airlines met de route Wenen-Dubai, Delta Air Lines stopt met vliegen tussen Atlanta en Dubai.”
“De A380’s zuigen lokale markten leeg!”
“Ook KLM heeft na elke capaciteitsuitbreiding van Emirates het aantal stoelen tussen Amsterdam en Dubai moeten verlagen.” Nederland en de (VAE) hebben een luchtvaartverdrag waarin groei alleen is toegestaan als het aanbod afgestemd wordt op de vraag en de diensten van andere luchtvaartmaatschappijen niet op een onredelijke wijze worden getroffen. Volgens staatssecretaris Dijksma heeft “de inzet van een tweede A380 een relatief beperkte capaciteitsuitbreiding tot gevolg” en “er zijn geen significante effecten op de netwerkkwaliteit van Schiphol.” De opstellers vinden het niet om een beperkte uitbreiding gaan: “500 stoelen per week erbij na een explosieve groei in de afgelopen jaren!”
De maat is vol: het kabinet moet de toestemming om met een tweede A380 te vliegen terugdraaien! Wij willen graag concurreren op een gelijk speelveld: Overheid, zorg dat wij een gelijk speelveld krijgen!!
Februari
De tweede A380 komt vanaf 1 februari meldde Up in the Sky eerder. Het toestel komt ter vervanging van een B777-300ER die nu de tweede dagelijkse vlucht uitvoert. Wel of geen subsidie is al jaren een steekspel tussen de maatschappijen uit de golfregio aan de ene kant en Europese en Amerikaanse partijen aan de andere kant. Up in the Sky had een longread hierover.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.