Portugália (PGA Airlines) krijgt een nieuwe naam en een nieuwe vloot. Ook komt er een shuttle dienst Lissabon-Porto.
Naam
Portugália of PGA Airlines gaat als naam verdwijnen en zal veranderen in TAP Express. Dat maakte het geprivatiseerde bedrijf donderdag bekend. De nieuwe eigenaren (moederbedrijf van Jet Blue en het Braziliaanse Azul) willen de herlancering met ingang van het zomerseizoen voor elkaar hebben. De naam TAP Express moet meer eenduidigheid geven en de identiteit van TAP versterken. “Op deze manier moet er een consistenter merk en product komen,” aldus het persbericht.
Shuttle
TAP Express gaat een shuttle dienst tussen de twee grootste steden van Portugal, Lissabon en Porto opzetten. Elk uur zal er een vlucht vertrekken. Volgens TAP gebeurt een dergelijke operatie in meer landen, naar volle tevredenheid van de maatschappij daar. Reizigers uit Porto kunnen op deze manier heel makkelijk overstappen op het intercontinentale netwerk van TAP. Prijzen zullen vanaf € 39 zijn voor een enkele reis.
De shuttle krijgt de naam Ponte Aérea en vliegt 16 keer per dag met de nieuwe ATR72 van TAP Express. Op drukke momenten (in de ochtend) zal een A319 van TAP worden ingezet. Er worden speciale check-in desks en boarding gates ingezet zodat passagiers snel aan boord van het vliegtuig kunnen.
Vanuit Lissabon vertrekt op elk heel uur tussen 06:00 uur en 21:00 uur een toestel. Op donderdag en zondag is er nog een extra middagvlucht. Vanaf Porto zijn de vertrektijden op het halve uur, van 06:30 uur tot 21:30 uur. Het is een uur vliegen.
Vloot
De vloot van TAP Express wordt totaal vernieuwd. Er komen acht ATR 72’s met 70 stoelen en negen Embraer E-190’s met 110 stoelen. In totaal zijn dit 1514 stoelen. PGA Airlines had 1070 stoelen beschikbaar verdeeld over acht Embraer 145’s en zes Fokker 100’s. TAP Express zal 40% brandstof gaan besparen met de rigoureuze vlootvernieuwing. De gemiddelde leeftijd gaat van 21 jaar naar 2 jaar.
Met de vernieuwing is € 400 miljoen gemoeid. De toestellen worden geleast. In juli moet de nieuwe vloot voor TAP Express vliegen.
Weer nationalisatie
TAP is in de herfst van 2015 geprivatiseerd omdat de Portugese regering geld nodig had. TAP presteerde toen niet al te best, maar had tegelijk geen geld te vernieuwen. Met de nieuwe eigenaren is in een enorm tempo de vernieuwing ingezet. Vorig jaar juni nam Atlantic Gateway 61 procent van de aandelen van TAP over van de staat. Atlantic Gateway is van de oprichter van het Braziliaanse Azul. Eerder werd al JetBlue in de VS opgericht. Het plan was dat de nieuwe eigenaren op den duur nog 34 procent van de TAP aandelen in handen zouden krijgen, als zij zich zouden bewijzen door Lissabon als hub te behouden, de verbindingen in stand te houden en nieuwe investeringen te doen. Vlak na de overname is een bestelling bij Airbus geplaatst voor 53 toestellen, veertien A330-900’s en 39 A320neo’s.
De nieuwe regering in Portugal wil TAP echter weer in handen van de staat krijgen en de privatisering van vorig jaar terugdraaien. Gesprekken hierover zouden volgens Portugese media gaande zijn.
In het persbericht benadrukt TAP dat een dergelijke snelle vlootvernieuwing uitsluitend mogelijk is geweest dankzij de slagkracht van het moederbedrijf. Omdat Azul de grootste vloot Embraer en ATR wereldwijd heeft, is er veel onderhandelingsruimte met de bouwers. Dit is nu in het voordeel van TAP. Ook is er sprake van synergie: de onderheidsafdeling van TAP onderhoudt de ATR’s en Embraers van Azul.
Herstructurering internationale netwerk
TAP wijzigt ook het een en ander aan het internationale netwerk. Geplande extra vluchten op de routes naar Belo Horizonte, Luanda, Porto Alegre worden geschrapt. De route Lissabon – Bogota – Panama City – Lissabon wordt in het geheel opgeheven. Vluchten naar Miami en Sao Paulo worden uitgebreid.
In december kondigden Azul en TAP Portugal al aan op tientallen vluchten een codeshare in te stellen.
Toekomst
Topman Fernando Pinto zegt: “TAP is making history these days, progressing step by step to become more competitive and efficient, a company able to meet its Customers’ needs and expectations and strongly committed to deliver high quality services to Portugal and all the markets served.” Hij benadrukt dat er 53 nieuwe toestellen komen en dat de cabines van de huidige toestellen voor € 60 miljoen worden opgeknapt. De investeringen gaan door, de A320’s krijgen voor € 11 miljoen starklets om brandstof te besparen en voor € 2 miljoen komt er een nieuw boekingssysteem.
“TAP can now look ahead into the future with complete confidence knowing it is fit and ready to become stronger and better able to further enhance its already significant contribution to the Portuguese national economy and to the affirmation of Portugal worldwide as well.”