Bij de lancering van de vernieuwde website www.hoewordikpiloot.nl neemt Up in the Sky graag even de stand van zaken van de vliegopleidingen in Nederland, de banenkansen en afwegingen met u door.
Vliegscholen
Er is de afgelopen 3 jaar ontzettend veel veranderd in de wereld van de vliegopleidingen in Nederland. Er zijn veel vliegscholen omgevallen of gestopt, onder andere Stella Aviation Academy, LLS, ASL, ICA en DFA bieden geen vliegopleidingen meer aan. De NLS is nu echt helemaal ingelijfd in de keten van CAE. EPST, Martinair Flight Academy en AIS bieden nog de opleiding tot piloot. Net als de KLM Flight Academy natuurlijk. Deze scholen hebben wel aanmerkelijk minder studenten dan een aantal jaar geleden. Resultaat: er worden minder piloten opgeleid in Nederland.
Financiering
Een van de oorzaken is dat de financiering van de opleiding een steeds groter probleem is geworden. Zoals bekend is het een bijzonder dure opleiding: de opleiding kost ruim een ton. Vroeger waren er twee grote financiers, de Friesland Bank en de ABN Amro bank. De Friesland Bank is overgenomen door de Rabobank en die lijkt niet voornemens om beginnende piloten te financieren. Dan blijft dus alleen de ABN Amro over. ABN Amro heeft het behoorlijk te verduren gehad de laatste tijd. Er zijn meerdere rechtszaken geweest van werkloze piloten. Ondanks het feit dat de ABN Amro al deze zaken gewonnen heeft, is er wel degelijk sprake van reputatieschade met als resultaat een zeer terughoudende houding naar nieuwe leningen. Sowieso wordt alleen nog maar de opleiding gefinancierd en niet meer het levensonderhoud. Dat betekent dus dat een aspirant piloot die kosten zelf moet financieren, of dat zijn of haar ouders dat moeten doen. En die draagkracht moet aangetoond worden.
Morele overwegingen
Is het terecht dat ABN Amro zo streng is geworden? Het lijkt haast een morele overweging: kun je van een 18 jarige (en zijn/haar ouders!) verwachten dat ze een verstandige, weloverwogen beslissing nemen bij het aangaan van een lening ten behoeve van een vliegopleiding?
Nee zeggen de critici. Vliegscholen spiegel(d)en een te rooskleurig beeld voor van de toekomst en daardoor kunnen aspirant piloten geen beslissing nemen. De bank heeft dan de zorgplicht om deze jongens en meisjes tegen zichzelf te beschermen.
Ja zeggen anderen: iemand die mag stemmen, autorijden, drinken en roken kan toch heel goed zelf beslissen over zijn toekomst? Zeker als ouders daar ook bij betrokken zijn.
De waarheid zal ergens in het midden liggen. In ieder geval denkt de bank nu wel 10 keer na voordat er een lening wordt verstrekt.
Banenkansen
Hoe zit het dan met de banen? Er zijn diverse signalen dat de markt wat aantrekt. Zo is bijvoorbeeld Transavia al geruime tijd aan het werven. Naast Transavia nemen ook andere maatschappijen (mondjesmaat) weer piloten aan. KLM heeft daarentegen aangegeven de komende jaren geen nieuwe piloten meer te zullen werven. Studenten van de KLS die nu afstuderen krijgen te horen dat ze de komende drie tot vier jaar niets van KLM hoeven te verwachten. En zelfs daarna blijft het onzeker.
Als piloot moet je dus verder kijken dan Nederland alleen en zul je soms ook genoegen moeten nemen met een baan die vooral bedoeld is om ervaring op te doen. Een soort verlengde van je opleiding dus. Die zul je soms zelf moeten betalen: in het gunstigste geval alleen je typerating en anders soms zelfs pay-to-fly. Je betaalt dan om uren te mogen maken. Verwerpelijk zeggen sommigen, fact-of-life zeggen anderen. Je kunt nu in ieder geval nooit meer zeggen dat je hiervan niet op de hoogte was toen je begon. En dat is een verbetering.
Overigens komen er steeds meer berichten van maatschappijen die uitbreiden, vliegtuigen aanschaffen en piloten nodig hebben. British Airways heeft in 2016 350 piloten nodig. Air India werft er de komende paar maanden ruim 500. Lufthansa zoekt voor de dochterondernemingen een flink aantal piloten en zelfs het geplaagde Air France gaat voorzichtig weer naar nieuwe piloten kijken. In andere verre landen of continenten zijn veel vliegers nodig. Het Afrikaanse fastjet zoekt mensen voor in de cabine en Korea kan geen piloten vasthouden door het wegkoopbeleid van China.
Dat is wel ver van huis. Wat te denken van Ryanair, easyJet, WizzAir en Vueling. Allemaal bestellen ze maar meer en meer vliegtuigen (RYR, EZY, WZZ, VLG). En iemand moet die toch vliegen.
Naïviteit is er af
Het is een feit dat de naïviteit er af is. Je kunt niet zo maar een vliegopleiding starten. Tenzij jij (of je ouders) beschikken over een kapitaal, krijg je simpelweg geen lening als je niet aan flinke eisen voldoet. En zelfs dan zul je zelf je levensonderhoud moeten bekostigen. Als je piloot wilt worden zul je meer dan ooit moeten beschikken over een enorme dosis doorzettingsvermogen en een gedegen onderzoek van de markt. Bovendien zul je daar je verwachtingen op aan moeten passen. De tijd dat je uit je opleiding gelijk doorrolt naar een zeer goed betaalde baan ligt achter ons. Dat neemt niet weg dat er de komende tijd nog geen zelfvliegende vliegtuigen te verwachten zijn: piloten blijven nodig.
Hoe word ik piloot.nl
Hoe word ik piloot.nl is een website met daarop informatie voor iedereen die piloot wil worden of een andere baan in de luchtvaart ambieert. Het doel van de website is om objectieve informatie te combineren met het aandragen van overwegingen. De objectieve informatie omvat alle praktische zaken die een aspirant piloot moet weten. Hoe word ik piloot.nl is een initiatief van de luchtvaartnieuws website www.upinthesky.nl en Jaap Schellinger.