Airbus wil helikopters gaan leveren voor de on-demand diensten van Uber. Dat zegt de baas van Airbus, Tom Enders, zondag tegen de Wall Street Journal.
De partijen zijn bezig met een proefproject. Enders is zeer enthousiast, maar tempert tegelijk door te zeggen nog wel te zien waar het heen gaat. Het project gaat deze week nog van start, op het Sundance filmfestival.
Uber heeft in 2009 een populaire smartphone app op de markt gebracht waarmee een taxi besteld kan worden. Al snel breidde Uber uit naar andere vormen van transport. Zo kan in India een riksja worden besteld en in Turkije een boot. Uber voerde zelf ook al al tests uit met helikopterdiensten. In 2013 tussen Manhattan en The Hamptons en later ook tijdens het Cannes filmfestival. Destijds kosten die ritjes tussen een paar honderd en duizenden dollars.
Airbus levert H125 en H130 helikopters voor het Sundance proefproject. De heli’s komen van Air Resources, een in Utah gevestigd helikopterbedrijf met Airbus heli’s. Airbus probeert nieuwe markten aan te boren. Olie- en gasproducenten zijn de belangrijkste gebruikers van helikopters (vooral voor vervoer naar booreilanden). Door de extreem lage olie en gasprijzen nemen zij minder helikopters af en wordt er minder vervoerd. Sinds 2014 gaan de helikopter verkopen niet zo goed.
Met deze stap probeert Airbus innovatief te blijven. Andere bedrijven zoals SpaceX, maar ook Google en Facebook zijn bezig met lucht- en ruimtevaart, traditioneel het terrein van Airbus en enkele andere grote bedrijven. Eerder zette Airbus al een fonds van $ 150 miljoen op in Silicon Valley voor technologische investeringen.