De DC-10 van Martinair die op 21 december 1992 neerstortte op de luchthaven van Faro, had nooit mogen vertrekken vanaf Schiphol. Dit stelde een technicus afgelopen zaterdag in het televisieprogramma Eenvandaag. Een luchtvaartdeskundige kraakt in datzelfde programma de uitspraak dat de crash veroorzaakt is door een windshear.
“Van een windshear of een verticale wind was geen sprake”, zegt onderzoeker Harry Horlings, die wel benadrukt dat het slecht weer was. Volgens Horlings wordt er in de Portugese onderzoeksrapporten ook niet gesproken over een windshear. Die mogelijke verklaring is door Nederland ingebracht en wordt nog steeds als oorzaak van de ramp gezien.
Landingsgestel
Technisch was het toestel niet in orde, zegt een technicus die destijds verantwoordelijk was voor het onderhoud van de DC-10. De vervanging van het landingsgestel werd drie keer uitgesteld. “Dat mag niet”, zegt de technicus tegen Eenvandaag. “Uitstel mag maximaal twee keer.” Uiteindelijk is er, onder druk van Martinair, toch een derde keer uitstel verleend. Een technische oorzaak voor de crash is niet gevonden, maar als het toestel aan de grond gehouden was, had de ramp misschien voorkomen kunnen worden.
Piloten
De advocaat van de nabestaanden van de ramp, Jan Willem Koeleman, stelt dat de piloten fouten gemaakt hebben. Zij zijn meerdere keren door het spreekwoordelijke rode stoplicht gereden, zegt hij. “Ze wisten niet dat ze niet recht voor de baan zaten, dat de baan te kort was doordat er water op stond”, aldus Koeleman. Hij heeft een procedure tegen de Nederlandse Staat lopen om meer informatie boven tafel te krijgen. In het Nationaal Archief liggen nu stukken over de ramp die tot 2073 geheim moeten blijven.