De Europese luchtvaart moet groeien buiten de Europese grenzen. Dit stelt eurocommissaris voor transport Violeta Bulc dinsdag in een interview met NRC Handelsblad.
De eurocommissaris ziet de Europese luchtvaart nog steeds als leidend in de wereld. Maar Europa is geen groeimarkt meer. Die groeimarkten zijn China, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. “We moeten iets doen om aan te sluiten bij de groeiende markten”, stelt ze. Om weer belangrijk te worden, moet de Europese manier van werken en denken naar de groeimarkten geëxporteerd worden.
Bulc is trots op de Europese vliegvelden, die ze omschrijft als goed georganiseerd met een goede strategie. “Ik moedig ze aan om in het buitenland te investeren. Niet alleen kennis exporteren, maar echt investeren: eigenaar worden van andere vliegvelden. Overal waar groei is en mogelijkheden zijn”, zegt ze.
De eurocommissaris denkt dat de vliegvelden de concurrentie met snelgroeiende luchthavens als Istanbul en Dubai nog wel aan kunnen, omdat de businessmodellen in Europa duurzaam zijn. “Op lange termijn verlies je altijd als je met subsidies werkt, dat is geen duurzaam bedrijfsmodel. Onze vliegvelden zijn nu nog in het voordeel, met nieuwe technologie, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheidscontrole”, stelt ze.
Golfmaatschappijen
Over de vermeende staatssteun aan de golfmaatschappijen is Bulc helder: dat gaat ze niet juridisch aanpakken. “Ik heb nog geen bewijs gezien voor hun claim dat er echt sprake is van 40 miljard euro aan illegale staatssteun door de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar”, zegt ze. Dat er veel geruchten zijn, maakt voor haar niet uit. “Er zijn zoveel geruchten, moet ik daar allemaal naar handelen?”
Level playing field
Er zijn diplomatieke middelen die Bulc eerst wil inzetten om een level playing field te krijgen. Dat wil ze doen door scherp te onderhandelen over verdragen met de groeimarkten. Daarbij draait alles volgens Bulc om wederkerigheid: “als ik iets aanbied, krijg ik er iets voor terug.”
Een juridische aanpak om het level playing field te bewerkstelligen ziet de eurocommissaris nog niet zitten. Wat ze wel wil, is dat de milieuregels die nu voor Europese landen gelden, wereldwijd worden ingevoerd. Op die manier gaan de regels, die nu als beperkend worden ervaren door sommige partijen, voor iedereen gaan gelden. Bulc gelooft dat de Europese luchtvaart goed is toegerust voor een duurzame ontwikkeling. “Het is bijna een missie, ja. Onze luchtvaart is succesvol.”