In het Sheraton hotel lanceerden afgelopen woensdag 20 januari tijdens een persconferentie de vijf Europese luchvaartgiganten een nieuw verbond genaamd Airlines for Europe (A4E) met daarin Air France-KLM, Easyjet, International Airlines Group (IAG), Lufthansa Group en Ryanair. Achter de lange tafel zaten CEO’s Alexandre de Juniac, Carolyn McCall, Willie Walsh, Carsten Spohr en Michael O’Leary. In het bijzijn van Europees Commissaris Violeta Bulc en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma presenteerden zij de nieuwe strategie. Zoals in de woorden van vijf CEO’s: ‘ For a stronger and more competitive European aviation industry’. Algemene doelstelling is om de gemeenschappelijke belangen te behartigen omtrent betrekkingen met internationale organisaties en overheden.
Om meteen met de deur in huis te vallen, kaart Sharon Dijksma een interessant punt aan namelijk dat de luchtvaart in de Verenigde Staten 70% efficiënter is dan de Europese. “ Er is dus ruimte voor verbetering”, vult Dijksma aan. En dat is gelijk een van de doelstellingen van deze nieuwe alliantie, een betrouwbaar en efficiënt luchtruim. Dit kan onder andere behaald worden door kostenverlaging van Air Traffic Control (ATC). Afgelopen jaren werden luchtvaartmaatschappijen geplaagd door stakingen van de luchtverkeersleiding. Gevolg van de stakingen waren vertragingen en geannuleerde vluchten en passagiers vingen uiteindelijk bot. Ook het project SESAR moet ervoor zorgen dat er directer van A naar B gevlogen gaat worden in plaats van een route die kris kras door Europa gaat. Dit levert de maatschappijen de volgende voordelen:
– Kortere vluchttijden
– Lagere routekosten
– Lagere belasting voor het milieu
Ambitie
Een andere doelstelling is kostenverlaging van luchthavens. De laatste tien jaar stegen de luchthaventarieven op de tien grootste Europese luchthavens met 90% (Aviation Economics onderzoek) terwijl de ticketprijzen in dezelfde periode met 20% daalden. Airlines for Europe dringt er dan ook bij de Europese Unie op aan wetgeving in het leven te roepen om de tariefstijging bij monopolistische luchthavens te beperken.
Waar A4E zich ook hard voor wil maken, is de afschaffing van onredelijke belastingen die door overheden worden geïnd. Deze belastingen schaden de economie en vormen een bedreiging voor de banensector. In het verleden is al gebleken dat het opheffen van dergelijke belastingen een toename in het aantal passagiers opleverden. Toen in 2009 de Nederlandse overheid de belasting op vliegtickets ophief, ontstond er een enorme groei in passagiers.
Vooruitzicht
Komende zes maanden staat er een hoop op de agenda. De ambitie is om nog meer luchtvaartmaatschappijen toe te laten treden om zo een sterker front te vormen richting Brussel. Dit betekent een toename van het concurrentievermogen, lagere tarieven, verbetering van de veiligheid en een toename in Europa’s GDP (Gross Domestic Product). Het bijzondere aan deze samenwerking is dat low-cost maatschappijen en netwerk carriers de krachten bundelen en zich sterk maken voor een nieuwe Europese luchtvaartstrategie.
Over A4E
Airlines for Europe (A4E) is Europa’s nieuwe luchtvaartassociatie. Gestationeerd in Brussel en is opgericht door de vijf grootste luchtvaartmaatschappijen in Europa – Air France-KLM, Easyjet, International Airlines Group, Lufthansa Group en Ryanair. Met jaarlijks ruim 460 miljoen passagiers, 2.100 vliegtuigen genereert A4E een omzet van 85 biljoen euro. Dan hebben we het over de helft van alle vliegreizen over het continent Europa.