De hele Europese luchtvaartwereld is twee dagen bijeen op Schiphol. Gisteravond werd Airlines 4 Europe gelanceerd, vandaag volgde de ‘Aviation Summit’ met onder andere Eurocommissaris Violeta Bulc. Bij de top waren media uit binnen- en buitenland uitgenodigd, ook Up in the Sky was aanwezig.
Eurocommissaris Bulc wil in 2016 vooral ‘gaan leveren’ aan de luchtvaartwereld. Ze wil Single European Sky verder helpen, de groei van de luchtvaart moet duurzaam doorzetten en ze wil meer aandacht voor drones. Daar moet de luchtvaartindustrie haar wel bij helpen. “Stap op tijd aan boord, blijf betrokken bij wat we doen”, was haar boodschap.
In één van de discussies kwam onder meer de connectivity van de Europese luchtvaart aan de orde. Volgens Willie Walsh, CEO van IAG, wordt het debat rond de concurrentie van de golfmaatschappijen te laat gevoerd. Walsh waarschuwde al in 2008 dat Dubai Londen Heathrow dit jaar voorbij zou gaan qua internationale passagiersaantallen. “Dat gebeurde al in 2014”, zegt Walsh. Daar komt ook bij dat Emirates al dertig jaar oud is en niet meer zo nieuw is. Hij is ook duidelijk over de concurrentie met Emirates: “Op directe routes kunnen wij concurreren met Emirates en daar geld uit halen.”
Europa moet volgens Walsh vooral naar zichzelf kijken, een mening die in de zaal meer gedeeld werd. José Manuel Vargas, CEO van een Spaans luchthavenbedrijf dat onder andere Madrid Barajas uitbaat, vindt dat de Europese luchtvaart duidelijk moet maken waar het zichzelf ziet in een wereldwijd perspectief. Protectionisme zal daarbij volgens Vargas niet helpen. Heel vaak klinkt de roep om een level playing field: gelijke kansen of beperkingen voor iedereen. Volgens Carsten Spohr, CEO van Lufthansa Group is dat ook nodig. “Maar dan moet je wel je huiswerk goed doen”, vervolgt hij. Lufthansa maakt volgens Spohr, net als IAG, winst op de routes naar Dubai, waar ook Emirates op vliegt.
In een ander debat werden de hoeveelheid Europese regels even aangesneden. Michael O’Leary, CEO van Ryanair, vindt dat er niet meer regels moeten komen. “Het gaat om de klant. Die geeft niet om regels, mijn klant wil efficiënt kunnen vliegen zonder stakingen van luchtverkeersleiders of een vliegtaks”, legde hij uit. “Geen regels is zelfmoord”, zei Augustin de Romanet, CEO van de Parijse luchthavens, onomwonden. Volgens Walsh zijn er pas regels nodig als de markt het niet zelf aan kan.
Met sommige regels worden volgens hem meer hordes gecreëerd, terwijl de luchtvaart juist moet floreren. EASA’s veiligheidsadviezen zijn een voorbeeld van zo’n nieuwe horde. De veiligheidsadviezen worden niet door iedereen gewaardeerd, ook omdat niet duidelijk is hoe juist de adviezen zijn. Dat wil Patrick Ky, baas van EASA, anders gaan aanpakken.
De summit-zaal was tijdens het inhoudelijke programma wegens veiligheidsredenen afgesloten voor de pers. In een speciaal ingerichte ruimte kon op schermen de summit gevolgd worden.