Wizz Air is binnen een goed jaar de maatschappij met de laagste kosten van Europa. Daarmee zal het Ryanair voorbijstreven als dé lowcost carrier. Dat zei Wizz Air-CEO Jozsef Varadi tijdens de Airline Economics conferentie in Dublin.
Volgen Varadi worden de kosten van Ryanair langzaamaan steeds hoger, omdat de Ierse maatschappij steeds meer op ‘primary’ vliegvelden vliegt en meer kosten heeft aan klantenservice. “Onze kosten dalen, die van hen stijgen dus ergens volgend jaar kruisen we elkaar,” verwacht Varadi.
Dat Ryanair een nieuwe basis op het vliegveld van Timisoara in Roemenië opent, is voor Varadi geen bedreiging. “Er is nog genoeg ruimte op de Oost-Europese markt om beide te groeien. Concurreren met Ryanair maakt ons alleen maar sterker.”
Wizz Air investeert de komende jaren in zijn vloot. Daarmee is vorig jaar al een start gemaakt, door de aankoop van 110 Airbus A321neo vliegtuigen, die vanaf 2019 geleverd worden. Tussen nu en 2018 worden 40 A321ceo vliegtuigen geleverd. De financiering van deze toestellen gaat via verkoop en leaseback.
Volgens Varadi zijn de leasekosten de laatste tijd flink gedaald voor ceo-toestellen. Daarnaast is leasen voor de maatschappij minder riskant, omdat het waardeverlies van de toestellen voor de financier is en niet voor Wizz Air.