Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025

    Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

    19/06/2025

    Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

    19/06/2025

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Lodewijk Oudshoorn: veiligheidsterrorisme
Column

Column Lodewijk Oudshoorn: veiligheidsterrorisme

Lodewijk OudshoornDoor Lodewijk Oudshoorn22/01/2016Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In mijn columns probeer ik doorgaans een blijmoedige en aangenaam verraste toon aan te slaan: ach, kijk die leuke gekke luchtvaartbusiness toch!

Maar dit keer ben ik boos, gefrustreerd en pessimistisch. Dat zit zo.

Het zal reizigers op Schiphol niet ontgaan zijn dat er laatste tijd allerlei mooie verbeteringen in de terminals zijn doorgevoerd. Er zijn meer security poortjes en de vertrekhallen en meer babagebanden in de aankomsthallen. Ook zijn er betere winkels en goede restauraties bijgekomen. Allemaal top.

Maar. Het lijkt wel of de veiligheidschecks strenger geworden zijn, en langer duren – ook voor Priority en Privium passagiers. Sterker nog, ik krijg sterk de indruk dat juist deze passagiers de dupe zijn van de strengere maatregelen. Waar de controle voorheen maximaal 5 minuten duurde (voor vluchten naar andere Schengen-landen), kan dit nu wel een kwartier in beslag nemen.

Vorige week was ik aan de late kant, maar normaal is dat geen probleem. Nu echter miste ik bijna mijn vlucht omdat het veiligheidspersoon het nodig vond om mijn jas, waar alleen een portemonnee in zat, tot drie keer toe door de scanner te halen. En ik was de enige niet. Natuurlijk werd er steeds niets gevonden. Het leek pure pesterij.

Dat is, met alle respect, belachelijk. Privium-klanten betalen meer dan 200 euro per jaar om sneller langs de security te komen. Als er strengere eisen zijn vanuit wet- en regelgeving, prima, maar dan moet de prijs van een Privium-abonnement dus naar beneden. Ook moet door Flying Blue gecommuniceerd worden dat het voordeel van snel boarden afgenomen is als gevolg van nieuwe regels.

Wat ook wringt, is dat je er natuurlijk niet over wilt klagen. Dat is niet alleen zinloos (“ik kan er ook niets aan doen, meneer”), maar ook verdacht. Je wilt niet riskeren dat je vertraagd wordt omdat je aan de marechaussee moet gaan uitleggen waarom je tijdens de security-checks moeilijk liep te doen. Dus zwijg je gedwee en laat je het allemaal maar gebeuren, als een mak schaap.

Het bizarre is dat de normen niet op alle (Europese) luchthavens hetzelfde lijken te zijn. In Nederland kan ik mijn riem omhouden, in Duitsland moet hij altijd af. In Engeland moeten mijn schoenen uit, in Noorwegen mogen ze aanblijven. Waar slaat dat op? Natuurlijk ga je als reiziger ook daar geen vragen over stellen. Go with the flow and keep your head low. Maar ik geloof niet dat er iemand is die het nog begrijpt, of op prijs stelt.

Ik begrijp best dat veiligheidcontroles belangrijk, ja essentieel, zijn maar wees er transparant over. En consequent. Waarom gaat de ene rij twee of drie keer sneller dan de andere? Waarom moet ik de ene keer alle snoertjes uit mijn tas halen en de andere keer niet? Waarom hoor ik bij hetzelfde paar schoenen de ene keer wel piep-piep-piep, en de andere keer niet?

Is dat omdat de medewerkers beter zijn, ze met het verkeerde been uit bed gestapt zijn, of omdat de langzame rij meer verdachte passagiers en bagage bevat? Of omdat die rij “aan de beurt” is om grondig gecontroleerd te worden?

Veiligheidsterrorisme, dat is het. En het voelt voor mij steeds vaker als passagiertje pesten.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Lodewijk Lodewijk Oudshoorn Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Lodewijk Oudshoorn

Columnist. Lodewijk Oudshoorn werkt bij een internationale financiële instelling. Hij is frequent flyer bij loyaliteitsprogramma’s van KLM, Emirates en British Airways. Vanaf Schiphol vliegt hij wekelijks naar diverse bestemmingen in Europa en Azië.

Gerelateerde Artikelen

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025Redactie

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

19/06/2025Redactie

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025Redactie
Recent

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

19/06/2025

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?