Paperback | 432 pagina’s | € 16,00
ISBN 978-90-89545-26-8
Uitgeverij Elikser | 2013
Dineke Uildriks doet in Uitgevlogen verslag van dertig interviews die ze met (oud-)cabinepersoneel van de KLM gevoerd heeft. Zowel mannen als vrouwen, met de oudste geboren in 1922 en de jongste in 1988. Uildriks zelf heeft ook gevlogen bij de KLM van 1975 tot 2007 en belooft in haar introductie met dit boek uit te leggen waarom zoveel mensen, zowel ‘buitenstaanders’ als beroeps, ten tijde van publicatie (2013) nog steeds zo enthousiast raken van de vliegwereld.
Duidelijk is dat alle dertig geïnterviewden zelf erg enthousiast zijn over hun carrière in het blauw. Dit roept de vraag op of zij de luchtvaart an sich aanraden, of een functie bij de KLM. Enkelen hebben eerder bij andere maatschappijen gevlogen en benadrukken het verschil tussen de Koninklijke en de rest, waarbij de goede arbeidsvoorwaarden van de KLM de boventoon voeren. Wellicht als bij de geïnterviewden dieper was ingegaan op minder anekdotes, zou Uildriks overtuigender haar belofte uit de introductie hebben kunnen inlossen. Ook zou het interessant zijn geweest als zij meer dan één steward naar zijn beleving van de opkomst van de Aids-epidemie had gevraagd, of als zij de verhoudingen tussen mannelijk cabinepersoneel en mannelijk cockpitpersoneel op een of andere manier grondiger had geduid.
Wat Uildriks in Uitgevlogen in ieder geval wel bereikt, met de goed gekozen chronologische lijn lopend van oudste (ex-)werknemer naar jongste, is een overzicht van de ontwikkelingen in het werk en de democratisering van het passagiersbestand. Vroeger was vliegen enkel nog weggelegd voor de rijken en bijzonderen; tegenwoordig zijn retourtickets New York voor slechts enkele honderden euro’s te koop. Hoewel de meeste stewards en stewardessen tussen hun beschrijvingen van de vrijetijdsbestedingen tijdens lange stay-overs voornamelijk positieve geluiden laten horen over hun ervaringen in de cabine, lijken de meesten het jammer te vinden dat het werk niet meer vooral draait om het in de watten leggen van VIPs, maar ook steeds meer om het in acceptabele banen leiden van het gedrag van onaangepaste passagiers.
Uitgevlogen sluit met de twee jongste stewardessen wervend voor de KLM af. Of het boek voldoende houvast biedt aan mensen die twijfelen of werken in de lucht iets voor hen zou zijn is evenwel de vraag, maar Uildriks serveert al met al voldoende vermakelijke verhalen voor enkele uurtjes verstrooiing – wellicht zelfs voor in het vliegtuig.
[bol_product_links block_id=”bol_56a7b0ee29ddd_selected-products” products=”9200000011845604″ name=”Uitgevlogen” sub_id=”Dineke Uildriks” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Boekrecensies
Elke woensdag een recensie van een luchtvaartboek in de boekenrubriek.