Boeing schroeft de productie van de 777 terug. Dat maakte CEO Dennis Muilenburg gisteren bekend. In 2017 zullen er nog maar zeven triple sevens per maand worden afgeleverd
Die aankondiging deed Muilenburg bij de presentatie van de jaarcijfers. Die zijn positief, met ruim 96 miljard dollar boekte Boeing een recordwinst. De vliegtuigbouwer leverde een recordaantal toestellen af, 762 stuks.
Ondanks die positieve cijfers gaat het niet op alle productielijnen goed. De 747-lijn gaat minder hard draaien en ook op de 777-lijn dreigt een tekort. Om dat laatste te voorkomen wordt de productiesnelheid in 2017 teruggeschroefd naar zeven exemplaren per maand. De productielijn moet nog tot 2019 blijven draaien, dan komt de 777X pas op de band. Luchtvaartanalist Scott Hamilton liet gisteren aan de Seattle Times weten dat Boeing 200 triple sevens moet verkopen om de productielijn op de snelheid van nu te kunnen houden. Dat lijkt niet te gaan lukken. Volgens de Seattle Times werken er drieduizend mensen direct aan de 777.
737MAX
Met de 737 MAX wordt ondertussen een inhaalslag gepland. In 2019 moet de productie opgeschaald zijn naar 57 vliegtuigen per maand. De eerste testvlucht van het toestel vindt naar verwachting morgen plaats. Dit is afhankelijk van de weersomstandigheden.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!