Het Pentagon laat weten dat de nieuwe Air Force One toestellen definitief door Boeing gebouwd gaan worden.
In het Presidential Aircraft Recapitalization programma, zoals het officieel heet, is het eerste contract getekend: met Boeing. De Air Force gaat de commerciële versie van de B747-8 kopen. Later komen er contracten voor het design, de ombouw en de tests om te voldoen aan de eisen voor de president.
Relatie
This is the start of our contractual relationship with Boeing. It will allow Boeing to begin working on what will be the next Air Force One,” zegt Col. Amy McCain, de Presidential Aircraft Recapitalization program manager. “This initial effort is about reducing risk, really understanding where the tough work will be, finding affordability opportunities, and getting the best value for the taxpayer, while continuing to meet the needs of our commander in chief.”
Value for money
De betaalbaarheid is het allerbelangrijkste in dit programma. Er zal constant worden gekeken wat voordelige keuzes zijn, aldus de Secretary of the Air Force Deborah Lee James.
“Air Force One is één van de meest zichtbare symbolen van de VS, zowel in het moederland als in het buitenland. De Air Force zal ervoor zorgen dat de toestellen alle mogelijkheden hebben die de president nodig heeft om zijn taken uit te voeren”, aldus James
30 jaar
De luchtmacht wil voldoende onderdelen in eigen beheer hebben om onderhoud ook door andere bedrijven te kunnen laten doen. Zo kunnen de prijzen omlaag. De toestellen zullen 30 jaar mee moeten gaan, ook als ze ouder worden moeten de kosten beperkt blijven.
Nu gaat gekeken worden welke aanpassingen moeten worden gedaan om van de B747-8 Air Force One te maken. James zegt dat de huidige vloot VC-25A’s het exceptioneel goed hebben gedaan als Air Force One. VC-25 is een op B747-200 gebaseerd toestel. “Het is nu tijd ze te vervangen, reserve onderdelen zijn steeds moeilijker te krijgen waardoor downtime beperken de grote uitdaging van de komende jaren wordt.” Totdat de nieuwe Air Force One vloot gereed is.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!