Waarom je in het vliegtuig nooit struisvogel geserveerd krijgt, hoe je bestemming je eten aan boord bepaald en waarom de glutenvrije trend zich ook doorzet in de luchtvaart… British Airways’ Head Chef & Menu Designer Mark Tazzioli verklapt wat je nog niet wist over vliegtuigvoedsel.
Wie regelmatig intercontinentaal vliegt zal het moment herkennen wanneer de zilverfolie bakjes uit de tray worden uitgeserveerd en je hoopvol het bakje openmaakt om de maaltijd te inspecteren. Eten speelt een belangrijke rol aan boord van lange vluchten. Luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways serveren ook op korte vluchten maaltijden of snacks, zelfs op de route Amsterdam – Londen.
Passagiers vinden het aangenaam om iets van eten en drinken geserveerd te krijgen. Desondanks weten slechts weinigen wat er qua voorbereiding en planning allemaal aan vooraf gaat. British Airways kok en Menu Designer Mark Tazzioli licht daarom hieronder een en ander nog even toe.
Je eten smaakt daadwerkelijk anders op 36,000 ft.
Echt waar! Je verliest gemiddeld 30% van je smaakvermogen in de lucht. Dit komt door de droge vliegtuiglucht die de neusslijmvliezen uitdroogt waardoor het reukvermogen daalt. En reuk bepaalt voor 80% de smaak.
Er zijn te allen tijde zo’n 250 verschillende maaltijden in omloop
Het menu wordt per seizoen, dus vier keer per jaar, veranderd. Dat betekent dat alle menu’s van alle routes worden aangepast en, typisch voor British Airways, ook de Afternoon Tea’s veranderen. Een goed voorbeeld is Japan, Mark legt uit: ”Het merk van de rijst zetten we op het menu om zo aan de klanten te laten zien dat het goede rijst is.”
Het eten dat geserveerd wordt is specifiek aangepast op de route
Op de routes van en naar China en India zijn er speciaal regionale menu’s die worden geserveerd. Er wordt veel tijd besteed om het juiste product te kunnen serveren aan reizigers.
Bij het bereiden van eten worden alle smaken zo sterk versterkt om het verlies aan smaak op hoogte te compenseren
Groenten worden eerst stevig gemarineerd voordat ze worden klaargemaakt. Zo is een geroosterde wortel niet zomaar een geroosterde wortel maar eentje met kardemom of andere kruiden om zo de wortel wat meer smaak te geven.
Er bestaan speciale ‘dikheidsmeters’ om op de grond te testen hoe dik een saus is als deze in de lucht wordt opgediend
Deze Viscosity Metre wordt ingezet om te berekenen hoe dik de saus moet zijn bij het koken. Door het invoeren van tijd en temperatuur kunnen we bereken hoe de saus gaat worden bij het opdienen ervan.
Ook op vluchten worden er steeds meer glutenvrije maaltijden geserveerd
Waren er vroeger slechts mensen met een glutenallergie die deze maaltijd bestelden, tegenwoordig is het meer een lifestyle keuze, vandaar de toename van de glutenvrije maaltijden aan boord.
Vlees van een struisvogel is niet te doen, dit wordt een vreselijk taaie hap als het in het vliegtuig wordt geserveerd
En oesters worden niet aan boord geserveerd, dit is te exquise en het is juist de bedoeling dat mensen de ingrediënten kennen zodat ze weten wat ze eten.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

