Aan het begin van dit nieuwe jaar moesten we dit stukje maar eens aftrappen met een optimistische boodschap: Airbus maakt niet langer verlies op de A380!
Ik ben van nature een Glas Halfvol man. Ik had als broekie al weinig op met Statler en Waldorf, die twee zeiksnorren uit de Muppet Show. En ook nu, zo’n veertig jaar later, hoort men mij zelden een klaagzang aanheffen. Maar zelfs ik zie wel erg veel donkere wolken samentrekken rond de A380.
Ten eerste: ‘geen verlies’ betekent nog niet dat er winst wordt gemaakt. Het betekent dat Airbus quitte speelt. En het duurde bijna tien jaar om de A380 lijn ‘break even’ te laten draaien.
Ten tweede: ik zie een zeker risico dat de cijfers over enkele jaren weer met rode pen opgetekend zullen worden.
De A380 blijft voor mij een vreemde eend in de bijt.
Ik snap wel hoe het ontwerp op de tekentafel belandde. Omdat er, op papier, meer dan 800 stoeltjes in passen, zou de ‘Cost-Per-Available-Seat-Kilometre’ (een veelgebruikte kostenmaatstaf binnen de luchtvaart) van de A380 wat lager kunnen uitvallen dan die van de destijds gangbare wide-bodies, zoals de 747 en A340.
Bovendien suggereerde marktonderzoek dat luchtvaartmaatschappijen een super Jumbo nodig zouden hebben, om meer passagiers te kunnen vervoeren van en naar luchthavens met weinig beschikbare ‘slots’, zoals Heathrow.
Wat ik minder goed begrijp, is hoe de A380 van tekentafel naar productielijn verschoof. Het kan Airbus niet zijn ontgaan dat hun eigen productielijn volstond met A330s. Tweemotorige wide-bodies, dus. Een belletje naar Verkoop zou letterlijk een ‘wake-up call’ zijn geweest: veel bladzijden in het orderboek voor de viermotorige Airbus, de A340, zijn altijd onbeschreven gebleven. Als je klanten schreeuwen om kleinere en zuinigere toestellen, heb je best wel cojones als je een viermotorige dubbeldekker in productie neemt.
Met meer dan zestig toestellen in de vloot, en zo’n 140 in bestelling, is Emirates de belangrijkste afnemer van de A380. Met stip. Ook hier voorspel ik echter een lagedrukgebied, met donder en bliksem.
Emirates zal namelijk, over een paar jaar, de ‘eerste generatie’ A380’s af willen stoten. Het gebrek aan een markt voor grote aantallen tweedehands A380s kan dan wel eens een dingetje zijn.
Daarnaast lijkt Emirates vervolgorders alleen te overwegen als Airbus een ‘neo’ A380 aanbiedt, die nog efficiënter, en dus goedkoper, gevlogen kan worden. Voor Airbus een duivels dilemma, lijkt me, want hoe financier je een nieuwe versie, als je nog geen cent hebt verdiend aan het basismodel? Als ze hier geen uitweg voor vinden, lijkt het me niet onmogelijk dat de A380-lijn zal verdwijnen.
Maar misschien blijkt de A380 wel een Dumbo Jet! Dit circusolifantje kende immers ook een moeizame start en werd door velen afgeschreven. Tot hij zijn unieke talent vond, en de wereld daarmee verrijkte!