Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Bjorn Hassert: Dumbojet
Column

Column Bjorn Hassert: Dumbojet

Bjorn HassertDoor Bjorn Hassert01/02/2016Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©ausbt.com.au
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Aan het begin van dit nieuwe jaar moesten we dit stukje maar eens aftrappen met een optimistische boodschap: Airbus maakt niet langer verlies op de A380!

Ik ben van nature een Glas Halfvol man. Ik had als broekie al weinig op met Statler en Waldorf, die twee zeiksnorren uit de Muppet Show. En ook nu, zo’n veertig jaar later, hoort men mij zelden een klaagzang aanheffen. Maar zelfs ik zie wel erg veel donkere wolken samentrekken rond de A380.

Ten eerste: ‘geen verlies’ betekent nog niet dat er winst wordt gemaakt. Het betekent dat Airbus quitte speelt. En het duurde bijna tien jaar om de A380 lijn ‘break even’ te laten draaien.

Ten tweede: ik zie een zeker risico dat de cijfers over enkele jaren weer met rode pen opgetekend zullen worden.

De A380 blijft voor mij een vreemde eend in de bijt.

Ik snap wel hoe het ontwerp op de tekentafel belandde. Omdat er, op papier, meer dan 800 stoeltjes in passen, zou de ‘Cost-Per-Available-Seat-Kilometre’ (een veelgebruikte kostenmaatstaf binnen de luchtvaart) van de A380 wat lager kunnen uitvallen dan die van de destijds gangbare wide-bodies, zoals de 747 en A340.

Bovendien suggereerde marktonderzoek dat luchtvaartmaatschappijen een super Jumbo nodig zouden hebben, om meer passagiers te kunnen vervoeren van en naar luchthavens met weinig beschikbare ‘slots’, zoals Heathrow.

Wat ik minder goed begrijp, is hoe de A380 van tekentafel naar productielijn verschoof. Het kan Airbus niet zijn ontgaan dat hun eigen productielijn volstond met A330s. Tweemotorige wide-bodies, dus. Een belletje naar Verkoop zou letterlijk een ‘wake-up call’ zijn geweest: veel bladzijden in het orderboek voor de viermotorige Airbus, de A340, zijn altijd onbeschreven gebleven. Als je klanten schreeuwen om kleinere en zuinigere toestellen, heb je best wel cojones als je een viermotorige dubbeldekker in productie neemt.

(c) Airbus
(c) Airbus

Met meer dan zestig toestellen in de vloot, en zo’n 140 in bestelling, is Emirates de belangrijkste afnemer van de A380. Met stip. Ook hier voorspel ik echter een lagedrukgebied, met donder en bliksem.

Emirates zal namelijk, over een paar jaar, de ‘eerste generatie’ A380’s af willen stoten. Het gebrek aan een markt voor grote aantallen tweedehands A380s kan dan wel eens een dingetje zijn.

Daarnaast lijkt Emirates vervolgorders alleen te overwegen als Airbus een ‘neo’ A380 aanbiedt, die nog efficiënter, en dus goedkoper, gevlogen kan worden. Voor Airbus een duivels dilemma, lijkt me, want hoe financier je een nieuwe versie, als je nog geen cent hebt verdiend aan het basismodel? Als ze hier geen uitweg voor vinden, lijkt het me niet onmogelijk dat de A380-lijn zal verdwijnen.

Maar misschien blijkt de A380 wel een Dumbo Jet! Dit circusolifantje kende immers ook een moeizame start en werd door velen afgeschreven. Tot hij zijn unieke talent vond, en de wereld daarmee verrijkte!

a380-platform-markering


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Airbus A380 Bjorn Bjorn Hassert Column
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde Artikelen

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025Redactie

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?