EasyJet gaat testen uitvoeren met brandstofcellen met waterstof in vliegtuigen. Die moeten energie opslaan en het toestel aandrijven tijdens het taxiën. Op deze manier hoopt de maatschappij miljarden dollars aan kerosine te besparen, meldt Reuters.
Volgens Ian Davies, hoofd van de technische afdeling bij easyJet, bespaart de maatschappij nu al geld door de lage olieprijs, maar kan er nog meer voordeel behaald worden. Op dit moment bestaat vier procent van het totale kerosineverbruik volgens Davies uit het taxiën op vliegvelden.
Om dat percentage nog verder omlaag te brengen, wil de low-cost carrier nu gaan experimenteren met nieuwe brandstofcellen. Die moeten energie opslaan tijdens de landing. Die energie kan gebruikt worden om de motoren aan te drijven als het toestel naar de gate taxiet. Hiermee wil de maatschappij kerosine besparen, tegelijkertijd wordt er ook minder koolstofdioxide uitgestoten. Per vlucht taxiën vliegtuigen van easyJet gemiddeld twintig minuten, stelt de maatschappij zelf. Dit komt neer op bijna 6,5 miljoen kilometer per jaar.
De maatschappij gaat later dit jaar tests uitvoeren met een hybride vliegtuig.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!