Het Europees Milieuagentschap (EMA) meldt, waarschuwt zelfs, dat de Europese luchtvaartemissies zullen stijgen met ongeveer de helft van de huidige emissies. Dit meldt Flightglobal.
De verwachte toename in koolstofdioxide -en stikstofoxide (NOX)-uitstoot zijn gebaseerd op het jaarlijkse stijgende vluchten van vandaag, 8,9 miljoen vluchten, tot 12,8 miljoen vluchten in 2035. Van de CO2 -en NOX-emissies wordt verwacht dat zij met maar liefst 45 en 43 procent zullen stijgen.
Ter vergelijking: in de laatste twintig jaren zijn de CO2-emissies met tachtig procent gestegen. De meeste van deze CO2 groei vond plaats voor 2005. Na 2005 stabiliseerde de uitstoot in Europa.
Het EMA is somber over de toekomstige ontwikkeling: “Prognoses geven aan dat toekomstige technologische verbeteringen waarschijnlijk het effect van de toekomstige groei van het verkeer niet in evenwicht kunnen brengen.”
Oplossingen
Een van de meest effectieve manieren om CO2-emissies te verminderen is met behulp van biobrandstof. De CO2-besparing kan oplopen tot wel tachtig procent. Een nadeel is echter de prijs. In 2013 lag de prijs voor biobrandstof volgens KLM zes keer hoger dan die van kerosine.
De luchthaven van Oslo levert biofuel op grote schaal. Vanaf komend voorjaar gaat KLM een aantal vluchten op biobrandstof laten vliegen naar de Noorse hoofdstad.
Energie
Een andere mogelijke oplossing is het gebruik van brandstofcellen. EasyJet is van plan testen uit te voeren met nieuwe brandstofcellen in vliegtuigen. Tijdens de landing slaan de cellen energie op, wat vervolgens gebruikt kan worden om de motoren van een vliegtuig aan te drijven als het toestel naar de gate taxiet. Hiermee wil de maatschappij kerosine besparen, tegelijkertijd wordt er ook minder CO2 uitgestoten.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
