Het Zuid-Koreaanse ministerie van transport legt de low-cost carriers in het land extra veiligheidseisen op. Zo moeten de maatschappijen altijd een volledig bemand reservetoestel hebben. Dit meldt ATW Online.
De carriers moeten naast een volledig inzetbaar reservetoestel ook zes paar piloten en twaalf technici per toestel in dienst hebben. De nieuwe eisen komen volgens een Koreaans persbureau na een reeks incidenten. In januari moest een toestel van Jin Air terugkeren naar de vertrekluchthaven door een probleem met de cabinedruk. Een deur bleek niet goed dicht te zitten.
Eind december viel in een toestel van Jeju Air tijdens een vlucht de cabinedruk weg, waardoor de piloten ongeveer tienduizend voet moesten dalen. De piloot van dit toestel was vergeten de cabine op druk te brengen.
Werkwijze veranderen
Volgens het ministerie moeten de nieuwe regels “de manier waarop low-cost carriers opereren, grondig veranderen”. Als de regels niet nageleefd worden, kunnen er boetes worden uitgedeeld. Zuid-Korea heeft op dit moment zes low-cost carriers.