fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpen

Vluchtvertraging: waar heb je als passagier recht op?

Het is de laatste tijd goed raak met het aantal stakingen in de luchtvaart. Door deze stakingen komt het voor dat veel mensen niet kunnen vertrekken of hun doorvlucht missen en hier een compensatie voor verwachten. Heeft het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij de staking vooraf aangekondigd? Dan wordt dit niet gezien als overmacht en dus bestaat er dan recht op compensatie. Flight Claim heeft uitgezocht wat de rechten van de reiziger zijn.

Wie door vertraging, overboeking of een annulering zijn of haar vlucht mist, kan recht hebben op compensatie, mits er geen sprake is van overmacht. Hierbij draait het om de aankomstvertraging op de eindbestemming; het wel of niet alvast boarden en wachten in het vliegtuig heeft hier bijvoorbeeld geen invloed op.

Het vliegverkeer op Schiphol heeft onder meer vorig jaar april veel hinder ondervonden van stakingen van luchtverkeersleiders in Frankrijk. “Mensen liepen hun vlucht mis door de korte overstaptijd of moesten urenlang wachten op een volgende vlucht”, legt Nathalie Beck, chief marketing officer bij Flight Claim uit. “Dit soort situaties zijn bijzonder vervelend en mensen achten de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor de bijkomende kosten en verloren wachttijd. Helaas gebeurt dit maar in enkele van de gevallen en is het ook afhankelijk van het land waar de staking plaatsvindt.”

Overmacht
In Nederland wordt er onderscheid gemaakt tussen een vooraf aangekondigde staking van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij, spontane stakingen en stakingen van derden. Niet bij elke staking is recht van overmacht. Enkel en alleen in het eerste geval heb je als passagier recht op een vergoeding, want deze staking wordt niet gezien als overmacht. In de overige twee gevallen kan de luchtvaartmaatschappij geen invloed uitoefenen op de staking en bestaat er dus geen recht op compensatie. Stakingen van de luchtverkeersleiding worden daarom altijd bestempeld als overmacht.

In bijvoorbeeld Duitsland is het anders geregeld. Daar wordt een staking door eigen personeel wel als overmacht gezien en kan er geen compensatie geclaimd worden.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button