Portugal verhoogt het belang in TAP naar 50%. Daarmee draait de onlangs gekozen regering de privatisering van enkele maanden geleden van de vorige regering terug.
De staat zou € 1,9 miljoen aan de nieuwe eigenaren betalen om het belang te verhogen van de huidige 34% naar 50%. Het aandeel van Atlantich Gateway zal van 64% naar 45% gaan. De overige 5% kan gekocht worden door het personeel van TAP. Alle aandelen die niet door werknemers worden gekocht mag Atlantic Gateway kopen.
Op een persconferentie zegt de premier dat de staat zich niet gaat bemoeien met het dagelijkse management. Nu Portugal weer de grootste aandeelhouder wordt, wil het land de strategische visie van de maatschappij veilig stellen. “TAP will always ensure the connection of Portugal and of the Portuguese to the world.”
Atlantic Gateway, waarin onderander het Braziliaanse Azul en de oprichter van JetBlue verenigd zijn, kocht het meerderheidsbelang in november 2015, vlak voor de verkiezingen in het land. De centrumrechtse regering werd door de kiezer verwisseld voor socialisten.
Nieuwe afspraken
De nieuwe constructie houdt in dat Portugal de voorzitter van de Raad van Commissarissen (RvC) zal aanwijzen. Atlantic Gateway kiest drie leden van het dagelijks bestuur, inclusief de CEO. Beide partijen kiezen zes leden van de RvC. Het hoofdkwartier zal in Lissabon blijven staan en TAP zal verbindingen houden naar de Portugese eilanden, Afrika en Brazilië.
Verbindingen
TAP vliegt 77 keer per week naar Brazilië. Daarnaast zijn net zoveel verbindingen naar Afrika en 43 routes in Europa. TAP maakt al jaren verlies en heeft een schuld van meer dan een miljard euro. De deal met Atlantic Gateway in november hield in een investering van € 350 miljoen. Afgelopen tijd zijn er veel nieuwe vliegtuigen besteld en worden oude toestellen opgeknapt.
Atlantic Gateway
In eerdere berichten leek de voor korte tijd grootaandeelhouder niet mee te willen werken. De topman, Neeleman, zei op dezelfde persconferentie: “I’m not saying here that I am happy. This company needs to be saved. It’s critical, because it’s burning too much money and decisions can’t be political. They need to be what is best for the company.” In 2011 beloofde Portugal TAP te verkopen als onderdeel van de deal om noodsteun te krijgen van de EU en het IMF.
Eerder dreigde Neeleman te stoppen met investeren als zijn bedrijf niet meer grootaandeelhouder zou zijn. Onduidelijk is of er nog tegenmaatregelen komen. Atlantic Gateway kocht voor TAP 53 nieuwe toestellen. Ook wordt short-haul dochter Portugalia onder handen genomen, met onder andere met de aanschaf van een volledig nieuwe vloot.