Malaysia stelt de verkoop van de A380 nog even uit. De superjumbo’s blijven alle zes tot 2018 in de vloot. Dit zei CEO Christoph Müller tegen Reuters, aan de vooravond van de Singapore Airshow.
Malaysia probeert al maanden zonder succes de A380’s te slijten op de tweedehands markt. Daarnaast wordt ook de 777-200-vloot versneld afgestoten. Die is een stuk ouder dan de A380’s. Volgens Müller zijn de Airbussen nodig voor de long-haul markt. “We weten nog niet wat we met de toestellen gaan doen. We houden ze in ieder geval tot de eerste A350 komt in 2018″, stelde hij. De maatschappij least vier A350’s, volgens Reuters wordt er gekeken naar mogelijkheden om nog twee extra A350’s aan de vloot toe te voegen.
Malaysia is bezig met een grote herstructurering na een dramatisch jaar 2014, waarin bij de rampen met MH370 en MH17 twee toestellen verloren gingen. Eén van de maatregeln die de nieuwe CEO Mueller nam, was het afstoten van de A380’s. De toestellen zijn lastig vol te krijgen. Op dit moment vliegen ze alleen nog maar van Kuala Lumpur naar Londen Heathrow.
Winstgevend
Christoph Mueller werd aangesteld om het nieuwe Malaysia naar winst te leiden. Dat zal in 2018 gebeuren, voorspelt hij. “We maken nog geen winst, maar we zijn bezig. De markt is zwak, maar daar kunnen we overheen komen.” Om weer winstgevend te worden, focust Malaysia zich op de regionale routes, schrapt de maatschappij vijfduizend banen en wordt een aantal toestellen verkocht.