Qatar Airways dreigt Pratt & Whitney te laten vallen als motorenleverancier voor de bestelde A320neos’s. Dit meldt Reuters.
CEO Akbar Al Baker stelt op de Singapore Airshow dat de motoren significant moeten verbeteren. “Anders moeten we naar een andere motorenbouwer kijken”, zegt hij. Die andere bouwer is CFM, die met de Leap-1A een vergelijkbare motor aanbiedt.
Qatar Airways leeft al langere tijd in onmin met Pratt & Whitney. De motoren onder de A320neo moeten eerst extra afkoelen voor ze weer gestart kunnen worden. In het warme klimaat van het Midden-Oosten is dat volgens Al Baker een probleem. De oorzaak van het probleem ligt bij P&W, benadrukte de CEO tegenover Reuters. “Het is niet Airbus’ schuld. Zij hebben al hun onderdelen geleverd. Er zijn grote problemen met de motoren.” Tegenover Bloomberg zei Al Baker eerder echter wel dat Airbus het probleem zou moeten oplossen.
Tot er een oplossing is, weigert weigert Qatar de vijftig bestelde toestellen af te nemen. De CEO van Pratt en Whitney stelde vrijdag dat een oplossing in april verwacht wordt. Al Baker lijkt daar niet veel vertrouwen in te hebben. “Ik heb er pas vertrouwen in als ik dat echt zie”, toonde hij zich sceptisch.
Hoewel alle motorproblemen ook voor Airbus geen goede reclame zijn, hoeft de bouwer niet bang te zijn voor een annulering van de A320neo-order, stelt Al Baker. “Onze relatie met Airbus is heel sterk. We hebben vertrouwen in het neo-programma. Maar we kunnen de hele Pratt & Whitney-order nog annuleren”, zei hij.