Lufthansa zet de nieuwe A320neo voorlopig alleen in op binnenlandse routes in Duitsland. Het toestel gaat pas internationaal vliegen als de problemen met de motoren zijn opgelost, stelde CEO Carsten Spohr volgens CH-Aviation.
De Duitse flagcarrier werd onbedoeld launch-customer nadat Qatar Airways afhaakte. De golfmaatschappij laat de laatste dagen luidkeels het ongenoegen over de motoren blijken.
Lufthansa gaf eerder aan heel tevreden te zijn met de toestellen. In dat verband is het besluit om de vliegtuigen niet buiten Duitsland in te zetten, opvallend. De eerste ‘neo’ wordt ingezet op vluchten tussen Frankfurt en München en Frankfurt en Hamburg. Een tweede toestel moet later deze week in dienst komen.
Pratt & Whitney
De problemen met de motoren, die eerst moeten afkoelen voor ze weer gestart kunnen worden, hebben de relatie tussen Qatar Airways en Pratt & Whitney tot dicht bij het vriespunt laten komen.
CEO Akbar Al Baker van Qatar dreigt zelfs de bestaande order voor PW1100G-motoren te laten vallen. De maatschappij heeft vijftig A320neo’s besteld bij Airbus, maar dat die met Pratt & Whitney-motoren worden uitgerust is nog lang niet zeker. “We kunnen de hele Pratt & Whitney-order nog annuleren”, stelde Al Baker eerder deze week op de Singapore Airshow.
De CEO van Pratt & Whitney verwacht dat er in april een oplossing is voor de motoren. Tot die tijd zal Qatar geen toestellen afnemen en zet Lufthansa ze dus alleen binnen Duitsland in.