De grootste luchthaven van Bangkok, Suvarnabhumi Airport, vormt een veiligheidsrisico, waarbij de grote drukte een serieus probleem dreigt te worden. Hiervoor waarschuwt IATA volgens Reuters.
De gehele luchtvaart in Thailand ligt al langer onder een vergrootglas. Diverse organisaties hebben de Thai al gewaarschuwd dat de veiligheid vergroot moet worden. De Amerikaanse FAA verlaagde de veiligheidswaardering van Thailand in december vorig jaar.
Volgens IATA-baas Tony Tyler is niet alleen de te kleine terminal in Bangkok een probleem. “We hebben ook zorgen over het platform, de taxibanen en de landingsbanen. Er zitten zachte plekken”, stelt Tyler. In die zachte ondergrond biljven vliegtuigen volgens Tyler vastzitten.
Capaciteit
Hij stelt tegenover de Thaise krant The Nation dat het terminalgebouw ook dringend aan uitbreiding toe is. Het gebouw heeft een capaciteit van 45 miljoen passagiers, terwijl de luchthaven in 2015 52 miljoen passagiers verwerkte. “Het verkeer groeit nog jaarlijks met tien procent,” aldus Tyler, “Overbevolking is een serieus probleem dat snel kritieker wordt.”
Oplossingen
Eerder deze week liet de Thaise luchtvaartautoriteit weten dat een ICAO-audit uitgesteld wordt naar 2017 omdat er meer tijd nodig is om de auditers op te leiden. De eigenaar van de luchthaven, Suvarnabhumi Airport, stelt dat de problemen bekend zijn en dat de landingsbanen versterkt kunnen worden. Daar moet de Thaise regering eerst toestemming voor geven.


Uddel
MBO