fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpen

Veel meer klachten over Amerikaanse airlines in 2015

Het aantal klachten over Amerikaanse airlines is in 2015 met dertig procent toegenomen ten opzichte van 2014. Dit blijkt volgens een Amerikaanse advocaat uit cijfers van het ministerie van transport.

In totaal kwamen er volgens advocaat Christopher Elliot 20.170 klachten binnen bij het ‘Department of Transport’. In 2014 waren dat er nog 15.539. Hoewel volgens Elliot veel klachten niet bij het ministerie binnenkomen, ziet hij de klachten wel a;s een belangrijke graadmeter voor de service van luchtvaartmaatschappijen.

American Airlines kreeg met 3983 de meeste klachten over zich heen, gevolgd door United Airlines (2721). Dat is op zich verklaarbaar, de carriers horen bij de grootste maatschappijen. US Airways, waarmee American in 2015 fuseerde, staat op de zesde plaats met 751 klachten. Als die klachten bij elkaar opgeteld worden, steekt American ver boven de concurrentie uit. Een woordvoerde rvan de maatschappij laat weten dat er problemen waren rond de samenvoeging met US Airways; dat heeft het hoge aantal klachten volgens hem veroorzaakt.

De nummers drie, vier en vijf zijn respectievelijk Spirit Airlines, Frontier Airlines en Delta Air Lines, waarbij over Spirit Airlines dubbel zoveel klachten binnenkwamen als over Delta: 2069 om 1025.

Soort klachten
Er werd onder andere geklaagd over vluchtproblemen, overboekingen, reserveringen, ticketprijzen, terugbetalingen, bagage, klantenservice, discriminatie en problemen voor mensen die mindervalide zijn. Volgens Elliot is het aantal klachten geen record; in 1987 werden er meer dan 44.000 klachten ingediend. De laatste keer dat er meer dan twintigduizend klachten werden ingediend, was in 2000.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button